قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار کشور، اظهار داشت: این نقشه راه و الزامات اجرایی آن با محوریت موسسه مطالعات بازرگانی و اعمال نظرات تعدادی از خبرگان این حوزه تهیه شده است.
نقشه راه تنظیم بازار کشور تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در مورد رویکردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: در این سند توجه به معیشت عمومی در اولویت قرار دارد و تامین به هنگام کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، حمایت از تولید داخل و افزایش رقابت پذیری تولیدات، کنترل و مدیریت واردات، گسترش زیر ساخت های تجاری و لجستیکی همگام با ظرفیت های تولیدی، همگن سازی آمایش تجاری با آمایش صنعتی کشور، تامین حداکثری کالاهای اساسی از محل تولیدات داخلی، بهینه سازی الگوی مصرف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری استان های مرزی، تمرکز سیاست‌گذاری در تنظیم بازار، کنترل موجودی و قیمت کالا به عنوان 2 شاخص کلیدی در تنظیم بازار، تقویت نقش تشکل‌های بخش خصوصی و اتحادیه‌های تعاونی و انجمن‌ها هم در تصمیم سازی و هم در مراحل مختلف اجرا از جمله اجرای دقیق امور مربوط به ذخیره سازی و به کارگیری ابزارهای تنظیم بازار کالاهای استراتژیک‌؛ دستور کار اجرایی مسئولان خواهد بود.

وی افزود: همزمان با جهت گیری کاهشی واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که تولید مشابه در کشور دارند در مورد کالاهای اساسی ضمن رعایت این اصل، با اولویت تامین کسری نیاز کشور انجام خواهد شد.

مدرس خیابانی ادامه داد: جهت گیری مهم دیگر در این نقشه راه کاهش هزینه مبادله کالا و خدمات با اصلاح و نوسازی شبکه توزیع که در این راستا سامانه های مناسبی طراحی و عملیاتی شده اند که اولویت آن ها حذف هزینه ها و نقش واسطه ها در روند توزیع کالا در سطح کشور است.

قائم مقام وزیر صمت تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های نوین و نقش استارت آپ‌ها در شبکه توزیع، کاهش تجارت غیر رسمی و کاهش قاچاق کالا، تقویت و توسعه محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا، تنوع بخشی در بازار ها، متنوع سازی کالاهای تولیدی و تنوع بخشی در بنگاه های تولیدی صادراتی نیز در این نقشه راه به صورت پررنگ دیده شده است.

مدرس خیابانی خاطر نشان کرد: توسعه صادرات بخشی از نقشه راه تنظیم بازار است چرا که با فعال سازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید مسلما قیمت کالا نیز کاهش یافته و به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود.

وی ادامه داد: تقویت برند های ایرانی و ساخت ایرانی با تغییر نگرش عمومی به ویژه در عوامل توزیع و عرضه که به نوعی در ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی نقش مؤثری دارند نیز از جهت‌گیری‌های نقشه راه تنظیم بازار کشور هستند.

مدرس خیابانی اظهار داشت: بهره گیری از توان علمی دانشگاه های کشور در اصلاح روند اجرایی تنظیم بازار امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مسئول با اشاره به اهمیت پیش بینی شرایط فعلی و آتی روند جاری در بازار گفت: بسیاری از تلاطمات بازار ناشی از تکانه های شاخص‌های عمده اقتصادی کشور است که در این برنامه‌ها اصل فراوانی کالا و مقدم بر قیمت، در دستور کار است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در چارچوب این سند نگاه ویژه‌ای به موضوع کنترل بازار و روش های نوین نظارتی شده است تا از همه ظرفیت‌های موجود به حفظ ثبات بازار کمک نماییم.

مدرس خیابانی گفت: تنظیم بازار یک ماموریت کاملا فرابخشی و نیازمند همه‌ی دستگاه‌های ذیربط در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های عملیاتی رویکرد‌ها و چشم اندازهای متصور در این نقشه راه با همکاری همه بخش‌های مسئول تدوین و در حال اجرا می‌باشد و تا به عنوان یک الگو و چارچوب معین به روند اصولی تنظیم بازار در کشور کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *