مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم زمین در آموزش توسعه پایدار، بر نقش تاثیرگذار فیلم و سینما به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ محیط زیست و ایجاد حساسیت و دغدغه بیشتر تاکید کرد.

نقش مهم سینما و فیلم در ترویج فرهنگ محیط زیستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار؛ «شینا انصاری» در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم زمین که در بوستان ملت برگزار شد گفت: رفع مشکلات محیط زیستی در کشور نیازمند عزم جدی در حاکمیت و مردم و به موازات کار بنیادین و مستمر برای فرهنگ سازی و آموزش است.
وی با بیان اینکه باید محیط زیست را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و در این راستا استفاده از ظرفیت فیلم و سینما برای ترویج و اشاعه فرهنگ محیط زیست در مسیر حرکت به توسعه پایدار و جلب مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست و ایجاد حساسیت و دغدغه بیشتر در بین مسئولان و مردم بسیار تاثیر گذار است.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار در خصوص اهمیت نقش سینما در‌توسعه پایدار اظهار کرد: استفاده از ابزار‌های فرهنگی برای تغییر در رفتار و سبک زندگی غیرقابل انکار است. نکته قابل توجه این است که برای اینکه یک آموزه بصورت فرهنگ درآید، باید در یک فرآیند مستمر و پایدار نهادینه شود. سینما و اساسا برنامه‌های فرهنگی می‌توانند نقش موثری را در این زمینه داشته باشند که البته اثرات این تغییر شاید در بازه کوتاه مدت و خیلی سریع مشهود نباشد، اما استمرار این برنامه‌ها می‌تواند در میان مدت منجر به توجه بیشتر به مسائل محیط زیست و تغییر رفتار در افراد جامعه شود.
وی به نقش هنرمندان به عنوان گروه‌های مرجع جامعه برای ایجاد جریانات اجتماعی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره فیلم زمین به‌عنوان جشنواره‌ای مستقل که به ترویج مفاهیم توسعه پایدار و آموزش همگانی آن مفاهیم با زبان سینما و هنر می‌پردازد نقطه قوتی برای ترویج کنشگری فعال درعرصه محیط زیست است. توجه به مسائل کلیدی و ریشه‌ای محیط زیست، در نظر گرفتن نگاه کارشناسی و علمی به موضوع‌ها و طرح مسائل و راهکار‌ها با زبان مردم بطور قطع می‌تواند در طول زمان به ارتقای سطح مطالبات و مشارکت‌های مردمی در حفاظت از محیط‌زیست بینجامد.
انصاری تصریح کرد: ارجحیت نگاه انسان‌محور در مدیریت شهری تهران به ویژه هدف‌گذاری افزایش سهم دوچرخه در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و توسعه پیاده‌راه‌ها، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در تهران با تمرکز بر نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در فضا‌های تحت تملک شهرداری، توانمندسازی کانون‌های محیط زیستی با راه اندازی خانه‌های محیط زیست در سرا‌های محلات و توجه به محله محوری و پیگیری پروژه‌های محله‌ای با رویکرد محله سبز با مشارکت مردمی برخی از اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر هستند.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه با اشاره به همگام شدم مردم با جشنواره فیلم زمین، گفت: در شرایطی که کشور با مشکلات مختلف زیست محیطی روبروست، بالا رفتن حساسیت‌ها و دغدغه‌ها نسبت به مسائل محیط‌زیست در جامعه می‌تواند نقش بسیار موثری در جلوگیری از تخریب‌ها داشته باشد. بالا رفتن سطح مطالبات مردمی در موضوع‌های محیط زیستی که تا دو دهه قبل در زمره اولویت‌های دست چندمی در کشور بودند و امروز از حاشیه به متن ارتقا یافته و محور اصلی رخدادها، بحث‌ها و اخبار شده‌اند، اتفاقی مبارک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *