در این مطلب قطعات و نکات مهم دستگاه چاپ بنر و همچنین دستگاه چاپ پارچه را به شما معرفی می نماییم تا قبل از اقدام به خرید ، اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید.

برای خرید هر دستگاهی داشتن اطلاعات اولیه در مورد آن دستگاه و قطعات آن کمک شایانی در خرید یک محصول خوب و کارآمد  با توجه به نیاز ما می نماید.

دستگاه های چاپ بنر و چاپ پارچه نیز دارای قطعات و نکاتی هستند که آگاهی از آنها می تواند در یک خرید موفق به شما کمک نماید.

مهمترین قطعه در دستگاه چاپ بنر ، نوع و تعداد هد آن است . کیفیت و سرعت چاپ ارتباط مستقیمی با نوع و تعداد هد دارد . هر چه تعداد نازل های سر هد بیشتر و قطر ذرات جوهری که از سر نازل ها بر روی متریال می پاشد کمتر باشد ، آن هد کیفیت چاپ بالاتری دارد و همچنین هر چه تعداد هد ها بیشتر باشد ، سرعت چاپ افزایش می یابد .

مشهور ترین هد های بازار محصول شرکت های کونیکا ، سیکو ، زار ، اپسون ، ریکو و اسپکترا می باشند . این هدها خود انواع گوناگونی دارند که بر حسب تعداد نازل ها و مقدار پاشش جوهر در واحد لیتر/زمان  و همچنین نوع جوهر مصرفی بر حسب سالونت و اکوسالونت دسته بندی می گردند .

به عنوان نمونه هد زار 128 با زار 382 یکی از تفاوت هایشان در تعداد نازل سر هد است که یکی 128 و دیگری 382 نازل می باشد .

در حال حاظر دو نوع تکنولوژی جوهر در بازار رایج است . جوهر های سالونت و اکوسالونت . جوهر های اکوسالونت مشهور به دوستدار طبیعت هستند و خطر کمتری برای محیط زیست و انسان دارند.

اما در بین هد های رایج در ایران هدهای کونیکا با قابلیت چاپ جوهر سالونت به دلیل دقت چاپ بالا و فراوانی ،  بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند .
عرض دستگاه چاپ بنر

دستگاه های چاپ بنر در عرض های گوناگونی همچون 180 ، 220 ، 320 ، 500 سانتی متر و ..تولید می گردند .

رایجترین نوع آن 320 سانتی متر است . ولی جهت خرید دستگاه چاپ بنر باید در ابتدا نیاز خود و مشتریان خود را به عرض چاپ بسنجید و سپس اقدام به خرید نمایید .شاید یک دستگاه با عرض 220 سانتی متر نیز جوابگوی نیاز شما باشد.
فراوانی قطعات در بازار

دستگاهی را خریداری نمایید که دارای قطعات یدکی فراوانی در بازار باشد . مهمترین قطعات ، مین برد و بریج برد دستگاه است که باید در بازار به راحتی قابل دسترس  و تعویض باشد.
نوع موتور

ترجیحا دستگاهی خریداری نمایید که در آن از سروو موتور استفاده گردیده زیرا موتور های سروو دارای مصرف برق و صدای تولیدی کمتری هستند.

هیتر خشک کن

در فصل سرد سال جوهر دیرتر بر روی متریال خشک می گردد . بهتر است دستگاهی خریداری نمایید که دارای سیستم خشک کن باشد. اگر سرعت چاپ دستگاه بالا باشد نیاز به ردیف های بیشتری از خشک کن است.
نرم افزار دستگاه چاپ بنر

ترجیحا دستگاهی خریداری نمایید که دارای نرم افزار کاربری ساده و آسان باشد . نرم افزار های شلوغ با آیتم های زیاد باعث سردرگمی کاربر می گردند در عین حال که بسیاری از آیتم ها کاربردی نیستند.
بدنه دستگاه

یکی از نکات مهم در خرید دستگاه چاپ، توجه به قطر ورق بدنه آن است . دستگاه های با بدنه سبک در هنگام چاپ لرزش دارند که همین امر می تواند سبب اختلالاتی در چاپ گردد. پس ترجیحا دستگاهی خرید نمایید که دارای ورق های محکم و سنگین باشد
امکان چاپ بر روی 2 رول همزمان

از آنجا که سفارشات چاپ متفاوت و در سایز های گوناگون است و اگر دستگاه  امکان سوار کردن 2 رول با عرض های گوناگون به صورت همزمان را نداشته باشد ، مجبور به تعویض مداوم رول ها هستید . بنابراین بهتر است که دستگاهی را خرید نمایید که دارای دو جایگاه رول باشد و امکان تعویض رول ها به راحتی وجود داشته باشد.
سیستم پیش گرمایش

در فصل های سرد سال ، رول های بنر ، فلکس و.. امکان چروک خوردن زیادی دارند . سیستم پیش گرمایش سبب صاف شدن متریال قبل از رفتن به زیر هد می گردد و همچنین با گرم شدن متریال ، چاپ با ماندگاری بیشتری انجام می گردد.

نکات مهم در خرید دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن

در روش چاپ سابلیمیشن پارچه ابتدا طرح مورد نظر بر روی شیت یا رول کاغذ ترانسفر چاپ می گردد . سپس رول یا شیت های چاپ شده به همراه پارچه خام وارد دستگاهی به نام دستگاه کلندر می گردند.

دستگاه کلندر چاپ پارچه ،با تلفیق فشار و حرارت ، طرح چاپ شده بر روی کاغذ ترانسفر را به پارچه انتقال می دهند.
چاپ تیشرت

در مواردی که هدف چاپ بر روی تیشرت و یا قطعات کوچک پارچه و امثال آنها باشد می توان به جای دستگاه کلندر و چاپگر های بزرگ ، از دستگاه های کوچکتری به نام دستگاه پرس حرارتی و چاپگر های کوچک رومیزی استفاده نمود . دستگاه پرس حرارتی به جای غلطک ، دارای دو فک فلزی ثابت و متحرک است.

با قرار دادن شیت چاپ شده بر روی تیشرت و یا قطعه ای از پارچه ، همزمان زیر دستگاه پرس حرارتی قرار داده می شوند . با بستن فک متحرک دستگاه ، فشار و گرما طرح را بر روی پارچه انتقال می دهد.
در خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن باید به موارد زیر توجه نمایید :

اگر قصد چاپ بر روی پارچه دارید نیاز به دستگاه چاپگر سابلیمین در عرض حداقل 180 سانتی متر دارید.

مشهورترین و رایجترین هد های چاپ سابلیمیشن ،هد های اپسون DX5  و DX7  است اما اخیرا شرکت اپسون هدهای جدیدی به نام 5113 و 4720 را به بازار معرفی نموده که می توانند جایگزین دو هد قبلی گردند.

چاپ بر روی کاغذ دارای حساست های زیادی است . ایرادات جزئی در سیستم پینچ رولر ( غلطک های هدایت کاغذ ) می تواند اشکالات اساسی در هنگام چاپ ایجاد نماید.

اگر قصد خرید دستگاه دست دوم را دارید حتما حداقل چند متر با آن چاپ بگیرید .

دستگاهی خریداری نمایید که دارای شستشوی اتوماتیک هد باشد تا از خشک شدن جوهر بر روی هد جلوگیری نماید.

حتما از شرکت و برندی خریداری نمایید که اطمینان دارید دارای فراوانی قطعات ، نمایندگی فعال و خدمات پس از فروش واقعی در ایران است.

مواردی که بیان شد بخشی از مهمترین موارد در خرید دستگاه های چاپ بنر و پارچه بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *