مدیرعامل صندوق پنبه گفت: با توجه به پتانسیل خودکفایی پنبه در داخل، اعطای تسهیلات کم بهره و پرداخت یارانه به نهاده ها در تحقق این موضوع موثر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین کاویانی گفت: با وجود سابقه خودکفایی و حتی صادرات پنبه به بازار‌های جهانی انتظار می‌رود که دولت در زمینه بذر، کود و ماشین آلات تسهیلات کم بهره پرداخت کند، چرا که افزایش قیمت خرید تضمینی راه حل دستیابی به تامین صددرصد نیاز صنعت نساجی در داخل نیست.

به گفته او، با افزایش قیمت خرید تضمینی پنبه، واردات قانونی یا قاچاق نخ و پنبه افزایش می‌یابد؛ بنابراین واردات بذر مناسب و افزایش عملکرد در واحد سطح در تامین نیاز صنعت نساجی کشور موثر است.

آقای کاویانی می‌گوید: سالانه ۱۵۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است که بیش از ۵۰ درصد آن در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: گرچه امسال انتظار می‌رفت که کشت پنبه افزایش قابل توجهی داشته باشد، اما به دلیل خشکسالی و عدم وجود آب کافی سد‌ها امکان تحقق این امر وجود ندارد.

بنابر آمار حداکثر ۵ هزار تن پنبه داخل در کارخانجات موجود است که تا عرضه محصول جدید داخل، صنعت نساجی در تامین پنبه مورد نیاز با مشکلاتی روبه‌روست چرا که سال قبل به سبب ممنوعیت صادرات پنبه ازبکستان و در نهایت کاهش واردات، صنعت برای تولید نخ‌های خوب با مشکل مواجه بود.

مسئولان صندوق پنبه اذعان می‌کنند که قیمت کنونی هر کیلو پنبه خارجی ۱۰۰ هزار تومان و پنبه داخلی هم ۸۵ هزار تومان است، اما شرایط خشکسالی و در دسترس نبودن آب کافی و همچنین رقیب بودن دیگر زراعت‌ها با پنبه موجب شده کشاورزان به سراغ دیگر کشت‌ها بروند که در چنین شرایطی پرداخت تسهیلات کم بهره به خرید ماشین آلات و یارانه بذور پنبه راه حل دستیابی به خودکفایی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *