گرگان_ سارانی، کشاورز پنبه کار در گلستان گفت: قیمت پایین خرید پنبه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد به طوری که حتی هزینه های کاشت نیز بدست نمی آید نیاز است تا دولت در این زمینه حمایت بیشتری داشته باشد.

ناصر سارانی در گفتگو باخبرنگار بازار اظهار کرد: همه نهاده های این محصول و هزینه کارگران پنبه چین، گران شده اما متاسفانه با قیمت بسیار پایین این محصول را از کشاورزان خریداری می کنند.

این پنبه کار گلستانی افزود: مناسب نبودن قیمت خرید این محصول استراتژیک منجر به این شده که پنبه کاران از کشت این محصول رضایت لازم را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برای تأمین هزینه های تولید زارعان دچار چالش هستند، بیان کرد: کشاورز متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی به ناچار، محصول خود را با قیمت بسیار پایین به دلالان عرضه کند.

سارانی در خصوص سود حاصل از کشت پنبه، یادآورشد: متاسفانه کاشت پنبه به صورت کلی برای ما سود چندانی ندارد به عنوان مثال اگر محصول ما ۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشد بالغ بر ۳۰ میلیون تومان آن صرف نهاده های این محصول و هزینه های برداشت آن می شود.

وی با بیان این نکته که به واسطه رعایت الگوی کشت و بحران خشکسالی کشاورز چاره ای جز کشت پنبه ندارد، افزود: زارعان برای تامین شرایط اقتصادی خود راغب به کاشت شالی هستند اما خشکسالی در سال های اخیر آنها را مجبور به کشت پنبه کرده است‌.

این کشاورز پنبه کار عدم حمایت مسئولان جهاد کشاورزی را علت کاهش سطح زیرکشت این محصول در سال های اخیر دانست و گفت: جهاد کشاورزی سهمیه کود کمی در اختیار کشاورزان گذاشته و ما مجبوریم بیشتر به صورت آزاد این کودها را خریداری کنیم.

سارانی همچنین درباره برداشت پنبه، گفت: هرچند برداشت پنبه نیاز به نیروی انسانی بالایی دارد اما استفاده از ادوات مکانیزه برداشت این محصول را سهولت می بخشد که متاسفانه هزینه بالای آن امکان خرید را به کشاورزان نمی دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *