خبرگزاری آریا-مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بنا بر آمار نیاز صنعت نساجی و تولید داخل، حداقل 100 هزار تن پنبه در سال باید وارد شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد‌حسین کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه گفت: سالانه حداقل 180 هزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است که 70 تا 80 هزار تن آن در داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

به گفته او، زراعت پنبه از لحاظ اقتصادی در مقایسه با دیگر کشت‌ها سود آور نیست. به عنوان مثال عملکرد برداشت پنبه در هر هکتار 2.5 تن است که با سیب زمینی و دیگر محصولات قابل قیاس نیست.کاویانی می‌گوید: قیمت پنبه تابع نرخ‌های جهانی است و به سبب آنکه کشورهای تولیدکننده پنبه به کشاورزان یارانه می‌دهند، نرخ آن در دنیا خیلی بالا نیست.
مدیرعامل صندوق پنبه گفت: ماشین آلات برداشت پنبه بسیار گران است و تعداد ماشین‌های فعلی پاسخگوی این سطح کشت نیست که امیدواریم دولت حمایت‌های لازم در این ارتباط داشته باشد تا کشاورزان بتوانند ماشین آلات مورد نیاز وارد کنند.پارسال با جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی غلات و پنبه افزایش یافت به طوری که هر کیلو پنبه به 3.8 دلار رسید که به سبب تأمین بخش اعظم نیاز کشور از طریق واردات، قیمت پنبه داخل متأثر از نرخ پنبه خارجی است.
زراعت پنبه در اکثر استان‌ها رقیب جدی دارد به طوری که استان گلستان به عنوان مهم‌ترین استان تولیدکننده پنبه، زراعت شالی مهم‌ترین رقیب این محصول است. در حالی که آمارها نشان می‌دهد که تا قبل از واردات پنبه از سال 82، سطح کشت شالی در مقایسه با پنبه کم بود که بعد از واردات، سطح زیرکشت پنبه به زراعت‌های دیگر اختصاص یافت. صرافی ارز دیجیتال

منبع: خبرگزاری آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *