کاشمر ـ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: واردات نخ، تولید کنندگان پنبه را نگران می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ساربان عصر دوشنبه در آئین راه اندازی مجدد کارخانه لنترگیری بذر پنبه (کُرک گیری) کاشمر که با حضور مسئولین در مرکز تحقیقات کشاورزی کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری مدیریت این کارخانه به شرکت کشاورزی رضوی وابسته به بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی واگذار شد که از موفقیت‌های خوب سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه است که از این کارخانه با نوسازی آن به بهترین نحو برای تولید بذر پنبه استفاده خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در سه سال گذشته این کارخانه در اختیار شرکت خاصی خارج از استان بود که مشکلاتی برای تولید و حتی نگهداری از این کارخانه ایجاد کرده بود که امسال توانستیم مدیریت این کارخانه را به شرکت کشاورزی رضوی انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد از توفیقات بخش کشاورزی در اقدامات به نژادی است گفت: کارخانه لنترگیری کاشمر دارای قدمت زیادی است که با مدیریت جدید می‌توانیم بذر خوبی برای کشاورزان تهیه کنیم.

ساربان تصریح کرد: تمام خواص و خصوصیت محصول در بذر آن است و افتخارمی کنیم که توسط کارشناسان در خراسان رضوی در بحث به نژادی به گونه و رقم‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: اولین رقم پنبه در سال ۱۳۴۷ به کشور وارد شد و چون در ورامین کشت شد به این نام هم معروف است و با تلاش کارشناسان رقم‌های دیگری از نوع پنبه در خراسان ایجاد شده است و خراسان رضوی مقام اول تولید پنبه در کشور را دارا است.

وی تصریح کرد :۱۰۰ هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت پنبه است که ۲۵ هزار هکتار از آن در خراسان رضوی است که امسال مقدار زیر کشت پنبه استان به ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش یافته است.

ساربان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای خود کفایی در زمینه شکر و پنبه برنامه‌هایی دارد که متأسفانه واردات شکر و نخ در زمان نامناسب برنامه جهاد کشاورزی را به هم می‌زند و کشاورزان را نگران می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: جهاد کشاورزی در بعضی مواقع برای حمایت از تولید کنندگان پنبه خرید حمایتی و یا قرار دادی فی مابین کارخانه و تولید کننده را در برنامه قرار می‌دهد که این امر موجب دلگرمی کشاورزان برای هزینه تولید و همچنین امیدواری کارخانجات برای تأمین مواد اولیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واردات دو محصول اساسی به کشور ما را دچار مشکل می‌کند گفت: با فعالیت دوباره کارخانه لنترگیری کاشمر اقدامات خوبی در تولید بذر پنبه و کُرک گیری انجام خواهد گرفت که این امر موجب جهت کاهش مصرف بذر و سبزینه بهتر پنبه خواهد شد.

ساربان عنوان کرد: در استان خراسان رضوی علی رغم اینکه ۲۵ هزار هکتار زمین زیر کشت پنبه است ولی چون اراضی به سمت شوری رفته است بذر زیادی برای کاشت مصرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در هر هکتار ۸۰ کیلو گرم بذر پنبه استفاده می‌شود که حدود ۲ هزار تن بذر پنبه فقط در خراسان داریم که بخش زیادی از این بذر بدون کُرک زدایی کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد بذر پنبه در کشور بدون کُرک استفاده می‌شود و مابقی دارای کُرک است گفت: باید تولید بذر پنبه بدون کُرک در کشور افزایش یابد چون با پیشرفت تکنولوژی در دنیا بذر کُرک دار در زمین کشت نمی‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *