مدیرکل پنبه ودانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: مجوز واردات پنبه را تا زمانی که پنبه داخلی خرید نشود به صورت تعلیق درآورده ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور ،ابراهیم هزارجریبی صبح امروز در همایش روز مزرعه پنبه، در جمع کشاورزان اظهار داشت: امروزه تولید محصول پنبه جزو اولویت‌های دولت است و صنعت نساجی نیاز به 150 هزارتن پنبه در سال دارد که ما حدود 60 هزار تن آن را وارد کرده ایم و براساس پیش بینی اگر امسال 90 هزارتن تولید داشته باشیم بازهم نیاز به واردات پنبه داریم.

وی افزود: خوشبخانه در حال حاضر واردات پنبه بی رویه نیست ونسبت به گذشته سخت تر شده است از طرفی کشورهایی مانند ازبکستان به دلیل توسعه صنعت نساجی خود،دیگر محصول پنبه‌اش را به ایران نمی‌دهد و درشش ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته واردات کمتری داشته ایم.

هزار جریبی ادامه داد:درحال حاضر مجوز واردات پنبه را تا زمانی که پنبه داخلی خرید نشود به صورت تعلیق درآورده ایم وپیشنهاد داده ایم در شش ماهه دوم سال که فصل برداشت است تعرفه واردات از 5 درصد به 15 درصد افزایش یابد که البته مستلزم مصوبه کمیسیون ماده یک در دولت است.

مدیرکل پنبه ودانه های روغنی کشور اظهار کرد: واردات نخ در حوزه وزارت صمت است و به دلیل اینکه در گذشته نخ بیشتر واردکشور شد، پنبه ما نیز تحت تاثیر قرار گرفت که طی جلساتی که داشته ایم واردات نخ نیز کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد:خرید پنبه وظیفه نساج است اما در عین حال ما جهت تسهیل در امر خرید محصول کشاورزان ،آمادگی کامل را جهت برقراری ارتباط بین نساج وکشاورزان داریم.

هزار جریبی با اشاره به پیشرفت صنعت نساجی در دنیا گفت: امروزه این صنعت نیازمند پنبه با کیفیت است واین امر مستلزم تولید پنبه با کیفیت از جانب کشاورزان لذا تا سال آینده مصوبه استاندارد خرید محصول از لحظه ورود محصول به کارخانه تا بسته بندی اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: تامین کمباین‌های برداشت غوزه وبذر اصلاح شده در اولویت برنا مه‌های ما قرار دارد و در آینده نزدیک سیاست‌های تولید محصول از جانب دولت براساس آب بهای هر محصول متفاوت خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *