تهران- ایرنا- رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به لحظه‌ای بودن وضعیت مرزها، ‌از صادرکنندگان خواست با توجه به شرایط مرزها اقدام به ارسال بار کنند.

«محمد لاهوتی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت فعلی صادرات به کشورهای دیگر اظهار داشت: صادرات برخی کالاها به دلیل بسته بودن مرزها با مشکل مواجه شده و بسیاری از کامیون‌ها پشت مرز مانده‌اند، اما وزارتخانه های راه و شهرسازی، امور خارجه و اتاق‌های بازرگانی به خصوص اتاق‌های مرزی برای رفع مشکل در تلاش هستند.

وی با بیان اینکه شرایط نسبت به چند روز گذشته بهتر شده، افزود: اکنون تردد و صادرات کالا در مرزها انجام می‌شود، اما درباره بعضی کالاها مانند مواد ضد عفونی کننده و ماسک محدودیت‌هایی برای صادرات بوجود آمده است.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، برخی کشورها اجازه ورود مواد غذایی را نمی‌دهند و همچنین در برخی مرزها مانند ترکمنستان محدودیت تردد کامیون وجود دارد و کنترل‌ها شدید است.

لاهوتی تصریح کرد: در حال حاضر مرز افغانستان مشغول فعالیت است و صادرات از این مرز صورت می‌گیرد اما در ارمنستان کامیون‌ها پذیرش نمی‌شوند. البته که تصمیم‌ها لحظه‌ای صورت می‌گیرد و گزارش‌ها مربوط به این لحظه است.

وی با اشاره به غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط افزود: هم صادرکنندگان و هم خریداران کالای ایرانی با مشکل مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد باید دست به دست هم داده و شرایط را مدیریت کنیم تا خسارت از نظر جانی و مالی برای صادرکنندگان و اتباع ایرانی و دیگر کشورها به حداقل برسد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه از مرز باجگیران ترکمنستان و رازی ترکیه هیچ کالایی صادر نمی‌شود، افزود: برای صادرات از مرزهای مختلف عراق مانند چذابه و شلچه و مهران و پرویزخان و همچنین مرز سرخس در ترکمنستان مشکلی وجود ندارد.

لاهوتی با اشاره به تراکم کامیون‌های صادراتی پشت بعضی مرزها گفت: اگر از طرف صادرکنندگان همکاری وجود نداشته باشد و بارهای خود را بی‌توجه به وضعیت مرز ارسال کنند، قطعا خودشان متوجه ضرر آن خواهند شد چرا که ارسال کالا و ایجاد ازدحام نه تنها باعث تردد و خروج کالا نمی شود بلکه تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به فسادپذیر بودن برخی کالاهای صادراتی، از صادرکنندگان خواست برای حفظ سرمایه خود و همچنین حفظ آرامش در مرزها با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرند.

به گزارش ایرنا، ‌ پس از شیوع ویروس کرونا برخی کشورها مرزهای مشترک خود با ایران را به حالت تعلیق درآوردند و این موضوع باعث تراکم کامیون‌های صادراتی از سمت ایران در مرزها شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *