گروه استان‌ها- موج دوم کرونا گیلان را تهدید می‌کند اما تهدید شدیدتر وعده‌های توخالی مسئولان به جامعه پرستاری است که در روزهای سخت داوطلبانه به کمک کادر درمان آمدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، در حالی‌که موج دوم کرونا در اقصی نقاط کشور آغاز شده و این بحران، گیلان را نیز تهدید می‌کند شاهد بلاتکلیفی نیروهای پرستاری داوطلب و وعده‌های توخالی مسئولان به جامعه پرستاری گیلان هستیم موضوعی که اگر حل و فصل نشود بدون شک وضعیت استان را با بحرانی‌تر شدن اوضاع در هاله‌ای از ابهام فرو می‌‌برد.

اسفند سال گذشته در بحران بزرگی که در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شد وضعیت گیلان به حالت اضطرار و قرمز رسید، کمبود تجهیزات، امکانات بیمارستانی و دست‌پاچگی متولیان باعث ایجاد هرج و مرج در استان شد و اگر نبود تلاش بسیج و سپاه، رشادت‌های بی‌حد کادر درمان و از خودگذشتگی نیروهای داوطلب پرستاری مشخص نبود چه بر سر گیلان می‌آمد.

کمبود نیروهای پرستاری و عدم تعیین‌تکلیف آن‌ها، فرسودگی شدید بیمارستان‌ها، نبود تجهیزات کافی برای خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه در مواقع اضطرار تنها گوشه‌ای از مصائب بزرگ گیلان در حوزه بهداشت و درمان است؛ مشکلاتی که نزدیک بود به قیمت از دست رفتن جان خیل عظیمی از بیماران و کادر درمان در بحران شیوع کرونا تمام شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری رشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، گوشه‌ای از مشکلات جامعه پرستاری استان را تشریح کرد و اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل ما در گیلان با توجه به آغاز موج دوم شیوع کرونا تعیین تکلیف نیروهای کادر درمان است که از دوران شیوع کرونا جذب شدند اما وضعیت‌شان همچنان بلاتکلیف مانده است.

محمدحسین دلسوز به آمار شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری اشاره کرد و با تأکید بر اینکه مشکلات جامعه پرستاری استان گیلان به جای حل شدن حادتر شده است افزود: چیزی حدود 260 نیروی پرستار در استان گیلان از سال قبل با وعده شرکتی جذب شده و مشغول به کار هستند.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد نیروهای پرستاری را به جای تعیین تکلیف از وضعیت شرکتی به قرارداد 89 روزه و ساعتی تبدیل کرده‌اند ابراز داشت: این مهم‌ترین مشکلی است که ما در حال حاضر در گیلان با آن مواجه هستیم و حتی به یقین می‌توان گفت این معضل سلامت مردم استان را نیز شدیداً تهدید می‌کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری رشت با بیان اینکه این نیروهای پرستاری مدت پنج ماه است که با حقوق و دستمزد بسیار ناچیز مشغول به کار هستند تصریح کرد: هیچ فکری برای تعیین تکلیف این نیروها انجام نشده است و مدام کار آن‌ها را به این هفته و آن هفته و ماه بعد موکول می‌کنند در حالی‌که این کار بزرگ‌ترین جفا به آنان است.

دلسوز از استرس، مشغولیت فکری و افسردگی نیروهای بلاتکلیف پرستاری استان گیلان به علت عملی نشدن وعده‌های مسئولان سخن گفت و ابراز داشت: این شرایط بدون شک به عملکرد کاری آن‌ها نیز آسیب وارد می‌کند از طرفی باید توجه داشته باشیم که گیلان وارد موج دوم کرونا شده و به کمک چنین نیروهایی نیاز فوری دارد.

وی با بیان اینکه به پرستاران استان گیلان که در زمان شیوع کرونا داوطلبانه وارد میدان خدمت شدند وعده‌های دروغین داده شده است خاطرنشان کرد: از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم وضعیت این نیروها را هر چه زودتر مشخص کنند زیرا آن‌ها در زمان اوج بحران شیوع کرونا صادقانه به کمک مردم و کادر درمان گیلان شتافتند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری رشت در پاسخ به این پرسش که وضعیت تجهیزات حفاظت فردی بیمارستان‌های گیلان با توجه به آغاز موج دوم کرونا چگونه است گفت: در حال حاضر بحران موج دوم شیوع کرونا در گیلان به شدت استان‌های دیگر نیست اما بعید می‌دانم فکری برای تأمین تجهیزات حفاظت فردی شده باشد.

دلسوز با اشاره به کمک گسترده خیران به دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تأمین بخشی از تجهیزات و امکانات بیمارستانی توسط آن‌ها در ماه‌های گذشته تصریح کرد: به احتمال فراوان و با گسترش بیشتر شیوع کرونا در ادامه نیز باید از خیران کمک بگیریم از طرفی بعید می‌دانم خیران آن استطاعت مالی دور نخست شیوع کرونا را داشته باشند.

یکی از نیروهای پرستاری و کادر درمان استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، شهادت جمعی از کادر درمان گیلان را در جریان نجات جان بیماران مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حضور داوطلبانه نیروهای پرستاری در زمان بحران باعث شد تا از حجم و فشار کاری که بر روی دوش کادر درمان استان گیلان بود کاسته شود.

وی با بیان اینکه برای نیروهای پرستاری داوطلب هیچ اهمیتی قائل نشدند و حتی حقوق و دستمزد آنان نیز به درستی پرداخت نشد تصریح کرد: در زمانی که شیفت پرستاران و کادر درمان استان گیلان در اوج شیوع کرونا چند برابر شده بود نیروها با تمام توان خود و با از خودگذشتگی غیرقابل باوری به مردم خدمت کردند.

این پرستار گیلانی با بیان اینکه اگر کمک نیروهای داوطلب پرستاری و نیروهای جهادگر نبود خط مقدم مبارزه با کرونا در گیلان شکسته می‌شد عنوان کرد: امکانات و تجهیزات بیمارستان‌های گیلان برای مواجهه با بحران‌های این‌چنینی کافی نیست بنابراین در صورت وقوع یک بحران جدید در استان باید منتظر اتفاقات تلخ و فجایع زیادی باشیم.

به گزارش تسنیم، وجود یک بیمارستان جنرال در کنار حل و فصل مشکلات بیمارستان‌ها و تعیین تکلیف نیروهای پرستاری مسائلی است که بارها و بارها از آن‌ها در جمع مسئولان و متولیان امر سخن گفته شده است اما انگار گوش کسی بدهکار هشدارها نیست؛ و این در حالی است که شیوع موج گسترده‌تر کرونا نیز گیلان را بیش از پیش تهدید می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *