به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، ابراهیم هزار جریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در کارگاه ساخت و نوسازی جعبه‌های راهنمای استاندارد پنبه کشور گفت: پیش بینی میشود امسال در کشور با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۱۵ هزار هکتار پنبه کشت شود.
او افزود: باتوجه به رشدی که وضعیت پنبه در دو سال اخیر داشته است، نگاه صنایع نساجی به پنبه‌های داخلی است، ما هم بهبود کیفیت پنبه را در دستور کار قرار دادیم تا پنبه‌های با کیفیت بیشتری برای استفاده داخلی و همچنین صادرات تولید کنیم.

هزار جریبی با شاره به اینکه گلستان، با سابقه کشت ۱۵۰ هزار هکتاری پنبه در گذشته به سرزمین طلای سفید مشهور بود گفت: متاسفانه سطح زیرکشت پنبه حتی به زیر ۱۰ هزار هکتار رسیده و گلستان رتبه ۳ کشوری را بدست آورده بود، اما خوشبختانه با رشدی که در حوزه پنبه اتفاق افتاده، پیش بینی میشود امسال حدود ۳۰ درصد از پنبه کشور در حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی گلستان کشت شود.
او در کارگاه ساخت و نوسازی جعبه‌های راهنمای استاندارد پنبه کشور گفت: پیشکسوتان پنبه کشور و گلستان در شهرستان گرگان جمع شدند تا با ساخت جعبه‌های استاندارد و نوع رقم زنی آن‌ها، به افزایش کیفیت و استاندارد سازی پنبه کمک کنند.
او ادامه داد: این کار باعث میشود کارخانه‌های پنبه پاک کنی زمان تصفیه و عدل بندی، رقم و نوع پنبه را مشخص کنند تا بر اساس این شاهد، قیمت گذاری صورت گیرد.
مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص کاشت پنبه در استان گفت: با توجه به برنامه توسعه پنبه، بیش از هزار تن بذر تامین شده است.
مهاجر با اشاره به ضرورت اقتصادی کردن کشاورزی گفت: با ارقام جدیدی که موسسه تحقیقات پنبه اصلاح کرده و همچنین ارقام رقیبی که وارد شده، امروزه میتوانیم تناژ ۵ تا ۶ تن در هکتار را بدست آوریم.
او افزود: با قیمت گذاری و سیاست‌های خوبی که دفتر پنبه وزارتی در رابطه با نهاده‌ها و سموم برای حمایت از پنبه اتخاذ کرده، پنبه رقیب بسیار خوبی برای کشت محصولات پرآب بر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با توجه به اقتصادی کردن کشاورزی از کشاورزان خواست به جای کشت محصولات پر آب بر مثل برنج و ذرت علوفه‌ای، پنبه بکارند که باعث افزایش کیفیت خاک نیز میشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *