معاون وزیر صمت اعلام کرد: حدود ۱۳ هزار واحد با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند، ۱۰ هزار واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۳۰ درصد مابقی هم با ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست خبری اظهار داشت: بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک صنعتی کشور مستقر هستند.

وی افزود: در شهرک‌های صنعتی ۲ طیف واحد صنعتی مستقر هستند، واحدهایی که در حال بهره‌برداری هستند تعداد ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد، حدود ۷۷ درصد فعال با اشتغال ۷۱۰ هزار نفر است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که۲۲.۵ درصد واحدهای غیرفعال با زمینه اشتغال ۱۸۰ هزار نفر در شهرک‌ها قرار دارند، تصریح کرد: بالغ بر ۷۸ هزار و ۸۰۰ قرارداد منعقد شده در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد.

صالحی‌نیا عنوان کرد:۱۶ هزار طرح صنعتی یعنی حدود ۴۰ درصد در مرحله تخصیص زمین و ۱۲ درصد در مرحله دیوارکشی، ۱۰ هزار طرح نصب سوله و تجهیزات جانبی، ۳۲۰۰ طرح نیز در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند، که به زودی وارد چرخه تولید خواهند شد.

وی متذکر شد: ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که حدود ۵۰۰ مورد شهرک صنعتی و ۳۱۰ ناحیه صنعتی می‌باشد و البته ۹ منطقه ویژه صنعتی هم در کشور مستقر می‌باشد.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که برای ۲۲.۵ درصد واحدهای غیر فعال برنامه جامع جهت بازگشت به تولید واحدها در دستور کار است، گفت: در همین راستا طی یک سال گذشته بالغ بر یک‌هزار و ۳۵۰ واحد احیا و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

صالحی‌نیا افزود: حدود ۱۳ هزار واحد با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند، ۱۰ هزار واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۳۰ درصد مابقی هم با ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: ۱۷ درصد صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران، در صنایع غذایی، ۲۲ درصد شیمیایی، ۱۳ درصد صنایع کانی غیرفلزی، ۷ درصد سلولزی، ۵ درصد صنایع نساجی، ۴ درصد برق و الکترونیک، ۲۷ درصد صنایع فلزی و ۶ درصد در صنایع متفرقه فعال هستند.

معاون وزیر صمت افزود: در شهرک‌های صنعتی تامین زیرساخت‌ها یکی از موارد دارای اهمیت بالا در راستای توسعه صنعتی تلقی می‌شود؛ در همین خصوص برای تامین آب در شهرک‌ها ظرفیت ۱۵ هزار ۶۰۰ لیتر در ثانیه تامین انجام گرفته است. ۹ هزار و ۲۵۰ مگاوات برق و ۳ هزار کیلومتر شبکه انتقال برق صورت گرفته است.

صالحی‌نیا عنوان کرد: برای کنترل و مدیریت منابع آب و فاضلاب صنعتی در ۲۰۲ شهرک در قالب ۲۳۰ مورد فرآیند تسویه به میزان ۱۷۵ هزار متر مکعب انجام شده است.

وی با بیان این‌که برای ۶۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی بالغ بر ۷۵ درصد نیاز گاز تامین شده است، تصریح کرد: در ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی برنامه توسعه‌ای داریم.

معاون وزیر صمت متذکر شد: به صورت کلان در تامین سرمایه در گردش برای واحدها با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه هستیم، در صورت تخصیص کامل سهم ۴۰ درصدی صنایع از منابع بانک، واحدهای کوچک امکان توسعه و فعالیت‌های بهتری را می‌یابند.

صالحی‌نیا ادامه داد: برای تامین مواداولیه واحدها با عنایت به صنایع بالا دستی همچون پتروشیمی، فولاد، مس و…، در برخی بخش‌ها با مشکلات هم مواجه هستیم که طی رصدهای انجام گرفته از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها موارد احصاء و در حال اقدام هستیم.

وی گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مرکز سیاست‌گذاری خدمات متنابه است و در اصل بسیاری از اقدامات اجرایی و خدمات در شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها انجام می‌گیرد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: میز خدمت الکترونیکی برای ارائه خدمات و تنظیم درخواست‌های صنعتگران در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فعال است.

صالحی‌نیا عنوان کرد: در برخی شهرک‌های صنعتی با کاهش منابع آب مواجه شدیم که در کنار پیگیری‌های لازم برای استفاده از سایر منابع، نیاز هست که با همکاری مشترک روی مدیریت منابع آب دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

وی متذکر شد: در سال رونق تولید، وظیفه همه دستگاه‌های مسوول اعم از خدمات رسان و غیره ایجاب می‌کند تا اقداماتی بهتر و تصمیماتی کارگشاتر اتخاذ کنند.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که در شهرک‌های صنعتی ایران بالای ۹۹ درصد واحدهای مستقر از بخش خصوصی هستند، گفت: مرکز مبادله فناوری با اشتراک همکاری میان ایران و کره‌جنوبی و چین هم‌اکنون فعال است، البته ۷ گروه از ۷ واحد صنعتی برای آموزش‌های فناوری به زودی به کشور آلمان اعزام می‌شوند.

صالحی‌نیا افزود: با توجه به اشتراک نوع مشکلات و مسائل واحدهای صنعتی کشور، برای رفع موانع موجود چند برنامه جامع در دستور کار است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به اعمال مدیریت روی تامین مواداولیه وارداتی، تامین کالاها و قطعاتی که ظرفیت نسبی تولید آن در کشور موجود است و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز واحدها در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.

وی عنوان کرد: با ادامه سیاست‌های حمایتی داخلی سازی قطعات، شاهد توسعه و افزایش واحدهای صنعتی جدید در قالب زنجیره تولیدی در سطح کشور خواهیم بود.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که در سال ۹۷، ۲۹۳ فقره ضمانت نامه به ارزش ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان از سوی صندوق ضمانت صنایع کوچک صادر شده است و همچنین از ابتدای امسال با صدور ۷۰ فقره، بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شده است، گفت: برای تامین برخی زیرساخت‌های اساسی علاوه بر همکاری دستگاه‌های خدمات رسان، نیازمند تسریع تامین اعتبارات مورد نیاز هم هستیم.

صالحی‌نیا افزود: سامانه سککوک به عنوان مدل جدیدی در تامین تسهیلات و رصد روند بهره‌گیری از این منابع راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: ۱۸ واحد صنعتی کوچک و متوسط در بورس پذیرفته شده‌اند و این اتفاق در راستای سوق دادن نیازهای مالی واحدها از بازار پول به بازار سرمایه دارای اهمیت بالایی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *