کاویانی گفت: امسال برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای سطح زیر کشت پنبه ۱۱۰ هزار هکتار بود که متاسفانه این میزان محقق نشد.

 

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش سطح زیر کشت پنبه خبر داد و گفت: امسال برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای سطح زیر کشت پنبه، ۱۱۰ هزار هکتار بود که متاسفانه این میزان محقق نشد، در حالی که سال گذشته برنامه وزارت جهاد ۸۲ هزار هکتار بود که سطح زیر کشت به ۹۰ هزار و ۲۵۰ هکتار رسید.

او مجموع سطح زیر کشت پنبه امسال را ۹۵ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: هم اکنون مزارع پنبه در حال گل دهی هستند و از دهه اول شهریور برداشت در استان گلستان آغاز می‌شود.

کاویانی ادامه داد: با توجه به سطح زیرکشت پنبه پیش بینی می‌شود که ۱۳۰ هزار تن وش و ۷۵ هزار تن پنبه تصفیه شده تولید شود.

 

این مقام مسئول موجودی پنبه فعلی در کارخانه‌های پنبه پاک کنی را ۹ هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که حداقل نیاز صنعت نساجی تا ابتدای فصل برداشت حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار تن است.

او درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: از ابتدای فروردین با گسترش ویروس کرونا مرز ترکمنستان بسته شد به طوری که تا ۱۵ روز گذشته هیچ پنبه‌ای از مرز ترکمنستان و کشور‌های آسیای میانه وارد نشد و تنها از طریق خلیج فارس، ۸ هزار تن پنبه هندی وارد شد.

مدیرعامل صندوق پنبه در پاسخ به این سوال که آیا امکان خوداتکایی پنبه در داخل کشور وجود دارد؟، بیان کرد: با توجه به قیمت سایر محصولات کشاورزی، زراعت پنبه صرفه اقتصادی ندارد.

 

ماشین آلات برداشت پنبه در حد صفر است

او با اشاره به اینکه ماشین آلات برداشت پنبه در حد صفر است، بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم موفق به واردات ماشین وش پنبه نشدیم که با این وجود برداشت پنبه امری دشوار است.

کاویانی ادامه داد: علی رغم مشکلات و موانع زراعت پنبه، کشت سایر محصولات عایدی بیشتری در بر دارد که با این وجود امکان خوداتکایی تولید پنبه وجود ندارد.

او در پایان با بیان اینکه تا پایان اسفند سال گذشته ۹۷ هزار و ۳۰۰ تن پنبه وارد شد، تصریح کرد: با توجه به تولید ۵۰ هزار تن پنبه در داخل و نیاز صنعت نساجی، به واردات نیاز داریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *