گروه استان‌ها – در بخش فروش با کاهش قدرتِ خریدِ مردم و کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، صنعت نساجی نتوانسته تولیدات خود را در بازار به فروش برساند و این کسادی و رکود روی صادرات نیز تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازیزد، ایران کشوری دارای صنایع مختلف با ارزش اقتصادی بالا است که در هر منطقه‌ای از این کشور بر حسب توانایی و نیاز می‌توان زمینه پیشرفت این صنایع را فراهم کرد و در قِبَل آن از فواید اقتصادی این پیشرفت بهره کافی و لازم را برد.

اما در چند سال اخیر مشکلاتی از جمله تحریم‌ها، بحران کرونا، بی‌کفایتی مسئولین در اداره کشور همچنین گرانی‌های بی‌سابقه و خودخواسته بیشتر از اینکه مردم را سردرگم و اذیت کند خود مسئولان را گرفتار کرده به گونه‌ای که بسیاری از صنایع در حال حاضر تنها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و نکته جالب‌تر در مصاحبه با تعدادی از مسئولان این است که خود گره مشکل را می‌دانند ولی گویا اینگونه کار کردن برای عده‌ای از مسئولانِ خودخواه به قول معروف به‌صرفه‌تر و چرب‌تر است.

با این حال خبرنگار تسنیم برای بازیابی علت رکود صنایع، بعد از تماس‌های مکرر با سازمان صمت استان یزد و خانه صنعت معدن و تجارت استان و ناکامی در یافتن پاسخی از این سازمان‌ها با دو مسئول دیگر در این حوزه به گفت‌وگو نشسته که حاصل آن گزارش پیش‌رو است.

محمدحسن شیشه‌بری، رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی استان یزد، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در یزد اظهار داشت: بیشترین تصمیماتی که برای صنایع گرفته می‌شود و برنامه‌هایی که طراحی می‌شود در مرکز است و این تصمیمات برای همه صنایع و استان‌ها یکسان هستند در صورتی که هر استان و تصمیم و برنامه‌ای خاصیت خودش را دارد.

وی تشریح کرد: برای مثال در یزد شرکت دولتی یا نداریم یا کم داریم در صورتی که در مناطق دیگر شرکت‌های دولتی زیاد هستند، بخش خصوصی که در یزد بسیار داریم نیاز دارد با روش خودش که سعی در نداشتن بحران مالی در پایان سال کاری است، اداره شود و روش‌ها و برنامه‌های خاصی را می‌طلبد که بتواند کارش را انجام دهد و به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی استان یزد گفت: مسئولان کشوری تصمیماتی که می‌گیرند را به کل شهرستان‌ها و البته یزد ابلاغ می‌کنند و البته فرقی نمی‌کند تصمیمات بانکی، مالیاتی، دارایی، صادراتی، بیمه‌ای و غیره همه از مشکلات عمده در صنایع است.

وی سازمان متولی صنایع مختلف را سازمان صنعت معدن تجارت معرفی کرد و گفت: از راه‌های برون رفت از بحران صنایع این است که قدرت سازمان صنعت معدن و تجارت را زیاد کنند، تمرکززدایی کنند تا با اختیار تام تحت نظر یک برنامه‌ای زیر نظر مقامات استان بتواند کارهایی را انجام دهد و تصمیماتی را بگیرد و مسائل و مشکلات را جمع‌آوری و مستقیم به مقامات کشوری منتقل کند.

شیشه‌بری با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت صنایع استان در حال حاضر خالی است، بیان کرد: اگر این درصد بالفعل شود بدون شک رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.

مشارکت صنایع یزد در تامین امکانات بیمارستان‌های یزد؛ کمک 20 میلیاردی مجموعه آهن و فولاد اردکان برای خرید دستگاه اکسیژن‌ساز

علی‌رضا حائری، عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران و خانه صنعت معدن استان تهران یکی از مشکلات پائین بودن ظرفیت صنایع استان یزد و به طور کلی کشور را با توجه به افزایش نرخ ارز، نقدینگی دانست و گفت: به همان میزان که ارز گران شده نیاز صنایع به نقدینگی بیشتر شده که باید از جایی این نقدینگی تأمین شود تا صنایع بتوانند سرمایه در گردش و مواد اولیه خود را تأمین کنند.

وی افزود: وظیفه اصلی تأمین نقدینگی به عهده بانک‌ها است اما بانک‌ها خیلی نمی‌توانند در این بخش کمک کنند و با وجود مشکلات عدیده‌ای که دارند و مهمترین آن‌ها مطالبات معوقه است بنابراین بانک‌ها قدرت تأمین مجدد نقدینگی صنایع را ندارند و تنها می‌توانند بخشی از آن را تأمین کنند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن استان تهران بخش دیگر تأمین نقدینگی را سیستم‌های بین‌المللی و روابط بانکی بین‌المللی برشمرد و گفت: یوزانس‌ها، خریدهای اعتباری و خطوط اعتباری خدماتی است که شبکه‌های بین‌المللی بانک‌ها در واقع در اختیار کشورها قرار می‌دهند که به دلیل تحریم‌ها تقریباََ این بخش برای صنایع ما ناکارآمد است و صنایع داخلی نمی‌توانند از اعتبارات بین‌المللی، فاینانس‌ها و یوزانس‌ها استفاده کنند در نتیجه فشار به نقدینگی سبب تأمین نشدن مواد اولیه توسط صنایع شده و کارخانه‌ها مجبور شدند تَن به کاهش ظرفیت دهند.

وی افزود: در بخش فروش با کاهش قدرتِ خریدِ مردم و کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، صنعت نساجی نتوانسته تولیدات خود را در بازار به فروش برساند و این کسادی و رکود رقم خورده از طرف دیگر این تولیدات باید صادر شوند تا بخشی از نقدینگی تأمین شود که در طول دو سال اخیر به دلیل کرونا آن طور که باید و شاید در صادرات غیر نفتی به ویژه صادرات محصولات صنعتی خیلی موفق عمل نکردیم.

وی افزود: در کنار این مسائل، مشکلاتی از جمله هزینه‌های کارگری، بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و دارایی سبب شده صنایع مختلف با ظرفیت 50 درصد به فعالیت خود ادامه دهند و در حال حاضر این دولت تمام هم و غم خود را برای به حرکت درآوردن صنایع تعطیل و نیمه تعطیل همچنین بالابردن ظرفیت صنایع قرار داده است.
عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران تشریح کرد: هر چه صنایع ظرفیت تولید پایین‌تری داشته باشند قیمت تمام شده محصولات بالاتر می‌رود که سبب مشکلات بیشتر در فروش و زیان‌دهی بیشتر و به مرور زمان به ورشکستگی می‌رسند.

به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه بخواهیم علت مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم‌ها و فشارهای خارج از کشور بیاندازیم باید به دنبال مسؤلان داخلی باشیم، گویا عملکرد مسئولان دچار بحران شده وگرنه چند سال دیگر نیاز است تا این مشکلات حل شود و گردن صنایع که از مو نازکتر شده را فشار دهیم و انتظار داشته باشیم به رونق و پیشرفت اقتصادی برسیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *