به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ محمد برزعلی  در گفتگو با سیمای مرکز گلستان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی ما در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد اظهار کرد: در سال گذشته ما در استان  ۴۴ درصد کاهش بارندگی داشتیم که این میزان در سال جاری به ۳۷ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در ادامه به اقدامات و برنامه های سازمان پرداخت و با اعلام اینکه از سال گذشته و با توجه به شرایط پیش بینی شده کارگروه سازگاری با تنش خشکسالی را تشکیل دادیم افزود: در این راستا فعالیت هایی را در حوزه استفاده بهینه از منابع آبی بارشی برنامه ریزی کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش برنامه های مشترک با سایر دستگاهها از جمله آب منطقه ای را تشریح کرد و افزود: اصلاح الگوی کشت و بهره وری منابع آب را به عنوان تکلیف مد نظر قرار داده ایم.

برزعلی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری های نوین آبیاری و سیستم های آبیاری تحت فشار، استفاده از برنامه های زهکشی و تسطیح اراضی می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد افزود: با جدیت بحث اصلاح الگوی کشت را در استان پیگیری و اقدام می کنیم و تاکنون ۱۵ جلسه در این خصوص با نخبگان و مراکز تحقیقاتی برگزار شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان پنبه، سویا و آفتابگردان را به عنوان کشت جایگزین شالی اعلام و از کشاورزان استان خواست در شرایط خشکسالی از کشت شالی خودداری کنند.

وی همچنین به لایروبی قنوات، مرمت و لایروبی آب بندان ها و تجهیز اراضی به سیستم های آبیاری نوین به عنوان راهکارهای مقابله با خشکسالی اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *