علی چاله‌چاله روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: استان کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور به شمار می رفته است به طوری که سالانه به طور متوسط حدود ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت نخود می‌رود.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰۶ هزار تن نخود در استان کرمانشاه افزود: این استان با این میزان تولید در حال حاضر رتبه اول کشت و تولید نخود را در کشور در اختیار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، توسعه سطح زیرکشت نخود را نیازمند نگاه توسعه‌ای و همه جانبه دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده مزارع استان کرمانشاه دیمزار است، توسعه سطح زیر کشت نخود در این استان با توجه به قابلیت‌های موجود می‌تواند درآمد و اشتغال خوبی را برای زارعین فراهم آورد.

چاله‌چاله اضافه کرد: توسعه نخود نیازمند اقدامات اساسی و برنامه‌ریزی‌های ویژه است و در حال حاضر عمده کشت نخود در اراضی دیم کشور به‌صورت بهاره بوده و غیر از عملیات کاشت، سایر عملیات آن به‌صورت نیمه‌مکانیزه انجام می‌شود.

وی گفت: تولید نخود در کشور به دلیل مشکلات مختلف هر ساله دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود که نه تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان را نیز با چالش روبرو می‌کند.

چاله‌چاله با اشاره به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر الگوی کشت در راستای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان افزود: در این راستا حبوبات و به‌ویژه نخود به‌عنوان اولویت کشت در این طرح قرار دارد.

وی در ادامه به چالش‌ها و مشکلات تولید، مصرف و صادرات نخود پرداخت و گفت: اهم این چالش‌ها شامل نظام‌مند نبودن برنامه‌های صادرات و واردات، پایین بودن سرانه مصرف، عدم وجود قیمت تضمینی برابر هزینه تولید، خام فروشی محصول، نبود صنایع غذایی و جانبی متناسب با ذائقه جامعه، اختصاص اراضی کم‌بازده و کوچک به کشت نخود، عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی به‌خصوص نخود به دلیل عدم پرداخت خسارت مناسب، کمبود معرفی ارقام لپه‌ای و نخود بهاره مقاوم به بیماری و پابلند توسط مراکز تحقیقاتی، گرانی و تورم لحظه‌ای در نهاده‌ها و دستمزدها و ضریب مکانیزاسیون پایین منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

چاله‌چاله برگزاری جشنواره ملی نخود را نقطه عطفی در راستای توسعه کشت نخود دانست و گفت: انتظار داریم این جشنواره بتواند ما را در دستیابی به اهداف و سیاست‌های این سازمان جهت تحول در اقتصاد کشاورزی یاری کند.

به گزارش ایرنا، اولین جشنواره ملی نخود کرمانشاه، هفتم و هشتم خرداد ماه جاری با محورهای مدیریت زراعی و افزایش کمی و کیفی تولید نخود فناوری‌های پس از برداشت و بسته‌بندی اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب نفوذ دانش اقتصاد، صنعت و تجارت نخود افزایش سرانه مصرف نخود همراه با برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود برگزار می شود.

برهمین اساس هفتم خرداد ماه روز مزرعه ملی – در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان، کارشناسان و عموم مردم) و هشتم خرداد ماه همایش علمی نخود در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (ویژه پژوهشگران) برگزار خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *