گروه استان‌ها_ مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از شروع کشت قراردادی پنبه در کشور خبر داد و گفت: برای تحقق کشت قراردادی ۱۰۰ درصدی پنبه، کارخانجات پنبه پاک کنی، صنایع نساجی و برخی از شرکت‌های بزرگ و فعال ورود کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس،  ابراهیم هزار جریبی در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس برای تبیین کشت قراردادی پنبه با اشاره به اینکه در سال جاری برنامه کشت 110 هزار هکتار پنبه در کشور طرح‌ریزی شده است، اظهار داشت: برای تحقق کشت قراردادی 100 درصدی پنبه، کارخانجات پنبه پاک‌کنی، صنایع نساجی و برخی از شرکت‌های بزرگ و فعال ورود کرده‌اند.

وی از شروع کشت قراردادی پنبه در کشور خبر داد و گفت: تامین قسمتی از نهاده‌های مورد نیاز پنبه‌کاران، پرداخت حق بیمه کشاورزان، ارائه خدمات کارشناسی و خرید محصول با قیمت توافقی روز از جمله مفاد قراردادهای کشت پنبه است.

وی با اشاره به اینکه کشت پنبه در مناطق گرم جنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان از اواخر زمستان شروع شده است، عنوان کرد: کشت پنبه در دیگر استان‌ها عمدتا در اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد از این رو توصیه می‌شود کشاورزان پنبه‌کار به کشاورزی قراردادی رجوع و توصیه‌های فنی کارشناسان را لحاظ کنند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان فارس یکی از مهم‌ترین استان های پنبه‌کاری کشورمان است که از نظر تولید رتبه اول کشور را دارا است، ابراز کرد: این استان از نظر سطح زیر کشت پنبه در رتبه دوم کشور است؛ میانگین عملکرد وش پنبه کشوردر سال گذشته 2500 کیلوگرم در هکتار بود که استان فارس جزو سه استانی است که بیش از 3 هزار کیلوگرم عملکرد در هکتار دارد.

وی با یادآوری اینکه وزارت جهاد کشاورزی  زراعت پنبه را در ردیف محصولات اساسی اولویت‌دار خودش قرار داده است، بیان کرد: علاوه بر کشت قرادادی سه بسته حمایتی دیگر با امضای وزیر جهاد کشاورزی برای زراعت پنبه تصویب و به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی تجهیز و نوسازی کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی را به منظور کاهش هزینه‌های فرآوری و افزایش کیفیت پنبه تولیدی را یکی از بسته‌های حمایتی ابلاغ شده دانست.

به گفته وی تجهیز و نوسازی کارخانه‌های “بذر دلینته پنبه” که یکی از آنها در شهرستان داراب وجود دارد به عنوان یک بسته حمایتی دیگر در دستور کار قرار گرفته تا با اعطای تسهیلات کم بهره کارخانه ها بتوانند خودشان را نوسازی کنند.

هزار جریبی از تخصیص تسهیلات یارانه‌دار برای تامین و خرید کمباین‌های پنبه به عنوان سومین بسته حمایتی ابلاغ شده خبر داد و افزود: برنامه این است که همه استان‌های کشور در پنبه‌کاری سهیم باشند؛ استان‌های اصلی کشت پنبه شامل خراسان رضوی، فارس، اردبیل و گلستان است.

وی با بیان اینکه در خرید محصول پنبه قیمت تضمینی وجود دارد، اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی معمولا پایین‌تر از قیمت بازار است و خود بازار قیمت را تعیین می‌کند و دولت ورودی به خرید نخواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این نشست از بالاتر بودن عملکرد مزارع پنبه این استان از میانگین تولید کشوری خبر داد و گفت: میانگین تولید پنبه کشور 2500 کیلوگرم در هکتار است که این عدد برای مزارع استان فارس 3 هزار کیلوگرم است.

مجتبی دهقان‌پور تصریح کرد: خودمان را موظف می‌دانیم تا بهره‌وری تولید را در کشت پنبه ارتقا دهیم همانگونه که با همکاری تولید کنندگان، کارشناسان این سازمان و محققین مراکز تحقیقاتی این استان تولیدمان از متوسط کشوری بالاتر است و سعی می‌کنیم این رکورد را حفظ کنیم.

به گفته وی ارتقا بهره‌وری مطابق با حمایت‌هایی که در سطح وزارتخانه انجام و برنامه‌هایی که در سطح ملی دنبال می‌شود و بر اساس شرایطی که استان فارس دارد و اقبالی که قسمتی از تولیدکنندگان به طور مشخص در جنوب استان و شهرستان‌های جنوبی برای کشت پنبه دارند، پیگیری می‌شود.

دهقان‌پور با اشاره به اینکه کاشت ردیفی و برداشت مکانیزه پنبه از جمله دغدغه‌ها برای ارتقا بهره‌وری در زراعت پنبه است، اظهار داشت:  اعتقاد داریم که اگر این اتفاق بیفتد عامل موثری است ‌در کاهش هزینه‌ها و در بهره‌وری تولید، قطعاً اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بذور مصرفی در مزارع یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند بر ارتقا بهره‌وری اثر گذار باشد، ابراز کرد: استفاده از بذور خود مصرفی پنبه در کاشت مزارع استان فارس بالا است باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت ترویج مصرف بذور تائید شده سوق داده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه احداث کارخانه بذر پنبه در استان فارس می‌تواند گام موثری در جهت تامین بذر پنبه مورد نیاز کشور باشد، افزود: راه‌اندازی این کارخانه‌ها در قالب زنجیره ارزش و تامین اتفاق ارزشمندی خواهد بود که با توجه به حضور سرمایه گذار این موضوع دنبال می‌شود.

وی به وجود یک ظرفیت مناسب در موضوع پنبه‌کاری این استان نیز اشاره و بیان کرد: شرکت تعاونی پنبه‌کاران یکی از شرکت‌های پیشرو ما است که می‌تواند اثرگذار باشد؛ این سازمان همه اتفاقاتی که در این عرصه می‌افتد را رصد می‌کند تا به افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها در واحد سطح منتج شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *