به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز گلستان،رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت:تاکنون ۱۲ هزار هکتار پنبه در مزارع استان کشت شده که حدود ۷ هزار هکتار سطح سبز آن است.
علی موسی خانی افزود: از این مقدار ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه امسال با طرح کشت قرار دادی وبا عقد قرار داد بین کارخانه‌های پنبه پاک کنی و یک شرکت تعاونی با کشاورزان کشت شده است که در این طرح بذر به صورت مساعده‌ای به کشاورزان داده شده وکود‌های پایه فسفاته، پتاسه و اوره تامین شده است.
علی موسی خانی به کشاورزانی که پنبه را به عنوان کشت دوم می‌کارند توصیه کرد:حتما بقایای گیاهی را حفظ و بذر پنبه را با کمترین خاک ورزی و به صورت مستقیم کشت کنند.
وی گفت: کشت پنبه تا ۲۵ خرداد در استان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود تا ۱۸ هزار هکتار پنبه در مزارع استان کشت شود.

موسی خانی از تامین۳۰۹ تن بذر پنبه دلینته شده داخلی و ۹۱ تن بذر خارجی خبر داد.
وی افزود: با توجه به آزاد سازی نرخ ارز ترجیحی وگران شدن روغن خوراکی، از آنجا که نیمی از وزن وش تولیدی پنبه دانه است و حدود ۱۷ درصد روغن دارد امسال دو کارخانه روغن کشی برای تولید روغن پنبه دانه اعلام آمادگی کرده اند و تلاش می‌کنیم این کار را در استان آغاز کنیم.

پارسال ۱۷ هزارو ۲۰۰ هکتار پنبه در گلستان کشت شده بود که ۲۲ هزار تن وش تولید شد  نرخ خرید تضمینی ۱۵ هزار ۴۰۰ تومان بود که کارخانه‌های پنبه پاک کنی به قیمت توافقی ۲۳ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردندو پیش بینی می شود نرخ خرید توافقی امسال به ۳۵ هزار تومان برسد.
استان گلستان به علت کشت پنبه به سرزمین طلای سفید معروف است و هر سال با مساعد بودن شرایط آب و هوا از اردیبهشت با ریختن بذر در زمین آغاز می‌شود و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *