تبریز – ایرنا – رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز گفت: با اجرای ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات، ۲۷۰ میلیون دلار از رقم صادرات ۳ میلیارد دلاری صادرکنندگان استان در سال، همواره در صندوق دولت بلوکه می‌شود.

مسعود بنابیان، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مصوبه استرداد مالیات بر ارزش افزوده پس از بازگشت ارز حاصل از صادرات موضوع جز ۱ بند ج تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۸، افزود: با این مصوبه حداقل ۴ ماه طول می کشد تا ۹ درصد رقم مالیات بر ارزش افزوده از صندوق دولت به صادرکننده برگردد و با توجه به تداوم صادرات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده همواره در صندوق دولت حفظ می شود.

وی با بیان اینکه بلوکه شدن این رقم در حساب سازمان امور مالیاتی برای اقتصاد استان تاثیر منفی دارد، اظهار داشت: اعمال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات زیاد بوده و این کار قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را از صادرکنندگان داخلی می گیرد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز گفت: با توجه به اینکه در بازارهای صادراتی رقابت حاکم بوده و سود کالا ۲ تا ۳ درصد است، اعمال مالیات بر ارزش افزوده در حوزه صادرات، موجب افزایش قیمت تمام شده کالای ایرانی و از دست رفتن بازارهای خارجی برای صادرکنندگان ایرانی می شود.

بنابیان، ادامه داد: براساس آمار بانک مرکزی هم اکنون حدود ۷۵ درصد ارز صادراتی ایران دوباره به داخل کشور برمی گردد و شایسته نیست به خاطر ۲ در هزار تخلف برخی صادرکنندگان، ۹۹ درصد صادرکنندگان سالم با اجرای مصوبه استرداد مالیات بر ارزش افزوده پس از بازگشت ارز حاصل از صادرات، تنبیه شوند.

وی با بیان اینکه این مصوبه نوعی تنبیه در حق تمامی صادرکنندگان محسوب می شود، یادآوری کرد: هم اکنون به علت تعادلی شدن نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد، عمده صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور برمی گردانند و لزومی ندارد این مصوبه اجرا شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *