گروه استان‌ها- براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت شهرستان گمیشان یکی از ۱۲ شهرستان قرمز در کشور است و نماینده مردم این منطقه در مجلس معتقد است علت اصلی وخامت اوضاع در این شهرستان، ضعف زیرساخت‌های بهداشتی است.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گمیشان ، در پی اعمال محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذرماه تاکنون وضعیت شیوع کرونا آنطور که مسئولان می‌گویند کنترل شده و کمی کاهش یافته است.

هرچند هنوز ابهامات زیادی درباره وضعیت شیوع کرونا و رنگ‌بندی شهرهای استان وجود دارد که کسی پاسخی درباره آن به رسانه‌ها و مردم نداده است. اینکه چگونه وضعیت شهرستان بندرترکمن که در شرایط فوق قرمز قرار داشت یک روزه به نارنجی رسید؟ یا اینکه براساس چه معیاری در یک شبانه روز تعداد شهرهای قرمز در استان گلستان از 9 شهر به یک شهر کاهش پیدا کرد؟ از جمله سؤالاتی است که هنوز مسئولان به آن پاسخ نداده‌اند.

در هر حال بنابر آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت 13 شهرستان استان گلستان در وضعیت نارنجی و هشدار و یک شهرستان گمیشان در وضعیت قرمز قرار دارد که طبق گفته‌های سخنگوی ستاد ملی کرونا شرایط در این شهرستان حاد است.

برگزاری تجمع‌ها به ویژه عروسی‌ها در مناطق ترکمن نشین استان از جمله گمیشان یکی از علل اصلی شیوع گسترده بیماری در این مناطق است. موضوعی که منجر به تشکیل پرونده برای چند فرد متخلف و لغو چندین مراسم عروسی در این شهرستان شد.

دادستان این شهرستان هم با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در گمیشان هشدار داد با هر اقدامی که سبب گسترش بیماری شود به شدت برخورد خواهد کرد.

در روستاهای شهرستان گمیشان وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به شهرها در حد پایین‌تری قرار دارد و هنوز هم برخی خانواده‌ها، دورهمی‌های قبل از کرونا را ادامه می‌دهند. بعضی از مردم هم اعتقاد چندانی به استفاده از ماسک ندارند و فاصله گذاری فیزیکی را هم رعایت نمی‌کنند.

البته این را هم باید اضافه کرد که بخش زیادی از مردم شهرستان گمیشان که یکی از 31 شهرستان محروم کشور است، توان خرید روزانه چندین ماسک برای خود و خانواده‌شان را ندارند و باید نهادهای حمایتی، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی کمک حال این مردم در تأمین اقلام بهداشتی از جمله ماسک و موادضدعفونی کننده باشند.

عبدالجلال ایری، نماینده مردم شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: گمیشان یکی از شهرستان‌های محروم کشور است و توجه به این شهرستان باید بیشتر از سایر مناطق باشد.

وی گفت: اینکه همه تقصیرها را در قرمز بودن شرایط شهرستان گمیشان به گردن مردم بیندازیم، درست نیست. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقریباً در همه شهرها نزدیک به هم است. همانقدر که در بندرترکمن یا کردکوی برای استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برنامه ریزی شده در گمیشان هم به همان اندازه کار شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس بیان داشت: مشکل اصلی در زیرساخت‌های بهداشتی گمیشان است، این شهرستان کمبود شدیدی در این زمینه دارد و در این سال‌ها توجهی به این کمبودها نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که از مردم خواسته می‌شود دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند مسئولان هم باید به وظیفه خود برای تأمین زیرساخت‌های بهداشتی عمل کنند. برای همه مردم مقدور نیست که برای درمان به شهرهای دیگر استان بروند و خود این موضوع ماندگاری بیماری و شیوع آن را بیشتر می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *