در حالی که هنوز بازار به فعالیت رسمی خود در سال جدید ورود جدی پیدا نکرده است،‌ تاجران در بازار کاغذ قیمت‌ها را بالا برده‌اند‌، تا جایی که کاغذ تحریر به بندی ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در نخستین روز از هفته کاری فروردین ماه سال جدید،‌ بازار کاغذ همچنان التهاب روزهای پایانی سال را تجربه می‌کند. با وجود اینکه در نخستین روز بازگشایی چندان نمی‌توان به قیمت‌های ارائه شده مطمئن بود،‌ اما تاجران مبنا را بر افزایش قیمت قرار داده‌اند.

بر این اساس هر بند کاغذ تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم که در روزهای پایانی اسفند تا 710 هزار تومان نیز افزایش یافت،‌ به 750 تا 780 هزار تومان رسیده است؛ قیمت‌هایی که فعالان این بازار را نیز شوکه کرده است.

روند صعودی افزایش قیمت در بازار کاغذ که بسیار زودهنگام آغاز شده است،‌ تنها اختصاص به کاغذ تحریر ندارد؛ بلکه این موضوع در کاغذ روزنامه،‌ گلاسه‌، کرافت و مقوای پشت طوسی نیز مشهود است.

البته کاغذ روزنامه که در روزهای پایانی سال در بازار نایاب شده بود،‌ حالا با ورود پارت‌های جدید به کشور از فراوانی خوبی بهره‌مند شده است. اما قیمت کاغذ گلاسه که پیش از این حدود 33 هزار تومان بود حالا به 36 تا 39 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

افزایش قیمت در کشورهای مبدأ

قدبیگی کارشناس بازار کاغذ درباره التهاب روزهای اخیر بازار کاغذ به تسنیم گفت:‌ دیروز و امروز قیمت‌ها در بازار بسیار غیرکارشناسی شده بود و به نظر می‌رسد قیمت مشخصی وجود ندارد. اما در مجموع قیمت کاغذ به دلیل افزایش قیمت در مبدأ افزایش چشمگیر داشته است.

تاجران کاغذ موجود را گران کردند

وی ادامه داد:‌ به دلیل افزایش قیمت سوخت و انرژی در کشورهای اندونزی‌، چین و اروپایی و افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت کاغذ در مبدأ گران شده است در نتیجه تاجران داخلی نیز کاغذ خود را گران کرده‌اند.

قدبیگی درباره تقاضا در بازار نیز عنوان کرد که اگرچه تقاضا پیش از عید در بازار افزایش یافت ولی طبیعتاً در دو روز آغازین فعالیت‌ها تقاضا آنچنان افزایشی پیدا نکرده که منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

وی تعیین قیمت دقیق در بازار کاغذ را به اوایل هفته آینده موکول کرد و گفت: قاعدتا قیمت‌ها از 750 هزار تومان پایین‌تر نخواهد آمد.

بازار کاغذ در سال‌های گذشته بازار پر رکودی را تجربه کرده است، قیمت‌ها از یک سو با افزایش کاذب همراه بوده و از سوی دیگر مشتری چندانی در این بازار وجود نداشته است، ناشران که از جمله مشتریان پروپاقرص سال‌های دور این بازار به شمار می‌آمدند، حالا چند سالی است با افزایش قیمت‌ها دیگر توان خرید جدی از این بازار را ندارند.

اما در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به نمایشگاه کتاب تهران و کمبود یا نبود کاغذ یارانه‌ای به نظر می‌رسد چاره دیگری جز استفاده از کاغذ آزاد برای ناشران باقی نمانده باشد. شاید بتوان گفت یکی از دلایل افزایش قیمت‌های فعلی در دو ماه پایانی سال و ماه پیش رو، رجوع دوباره ناشران به بازار کاغذ برای انتشار کتاب ها تا پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه باشد.

در عین حال باید گفت که شرایط فعلی بازار کاغذ نگران‌کننده نیست،‌ البته اگر طبق پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرهای کارشناسان سال پیش رو سال تولید داخلی کاغذ باشد. علاوه بر وعده‌هایی که از سوی دولت برای حمایت از تولید داخلی داده شده است، تولیدکنندگان نیز چشم‌انداز خوبی را برای تولید کاغذ ترسیم کردند.

ورود کارخانه جدید به تولید تحریر

در این زمینه ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ، به تسنیم گفت: در سال جدید کارخانه چوب و کاغذ مازندران قرار است 30 تا 40 درصد کاغذ چاپ و نشر کتاب‌های درسی را تأمین کند. از سوی دیگر، کارخانه زاگرس در شیراز ظرفیت خوبی ایجاد کرده است. رئیس جمهور اخیراً بازدیدی از این کارخانه داشته و در صورت تأمین تسهیلات مورد نیاز این کارخانه می‌تواند تا 40 هزار تُن سالیانه کاغذ تحریر تولید کند.

وی همچنین با اشاره به دیگر کارخانه‌های کشور که ظرفیت تولید کاغذ تحریر را دارند، گفت:‌ اگر سرمایه‌گذاری دولت و ستاد فرمان امام(ره) روی این نوع شرکت‌ها که سال‌هاست در حال انجام است به نتیجه برسد، می‌توانیم نیاز کشور به را به صورت 100 درصدی برطرف کنیم.

روغنی که خود سالها مدیریت کارخانه مازندران را بر عهده داشته است، ادامه داد:‌ اگر کارخانه مازندران بتواند در ظرفیت خود کار کند،‌ قابلیت تولید 180 هزار تُن در سال را دارد که 90 هزار تُن این میزان مربوط به کاغذ تحریر است. این شرکت در سال‌های نه چندان دور در این میزان تولید داشته و در اختیار بازار قرار داده است.

به نظر می‌رسد با وجود همه مشکلاتی که برای تولید کاغذ در کشور وجود دارد،‌ اگر بتوان قیمت تمام شده کاغذ داخلی را کاهش داد،‌ می‌توان از ظرفیت داخل به تأمین نیاز اهالی فرهنگ پرداخت. از دیگر سو، رکودی که سال‌هاست گریبان بازار کاغذ را گرفته نیز با توزیع کاغذ داخل در بازار برطرف می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *