تبریز- ایرنا- مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی از آغاز خرید محصول وش پنبه در سازمان تعاون روستایی استان خبر داد و گفت: تنها در ۲ روز اخیر ۳۰۰ تن وش پنبه از پنبه‌کاران خریداری شد.

«رحیم مهردادی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی و با ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی نسبت به خرید وش پنبه به‌ صورت توافقی و با قیمت ۲۷هزار و ۵۰۰ تومان با ۲۰ درصد تخفیف در افت قیمت اقدام می‌کند.

وی افزود: محلوج کارخانه را نیز دولت با کیل  ۲۶درصد خریداری می‌کند که این روش و قیمت خرید هم به نفع پنبه‌کار و هم به نفع کارخانه‌دار است.

مهردادی ادامه داد: برای خرید توافقی ارقام وش پنبه، این محصول باید به صورت مرغوب، سفید، عاری از آفت‌زدگی و مواد خارجی به مراکز خرید تحویل شود و اکنون ۲ گروه در شهرستان خداآفرین خرید این محصول را ادامه می‌دهند.

وی افزود: تیم خرید وش پنبه تا پایان فصل برداشت که حداکثر ۱.۵ ماه آینده است، وش پنبه را از پنبه‌کاران خداآفرینی به صورت توافقی خرید می‌کند.

مهردادی پیش‌بینی کرد که امسال حدود چهار هزار تن وش پنبه توسط اتحادیه تعاون روستایی استان و کارخانجات طرف قرارداد از کشاورزان خریداری و در کارخانجات پنبه پاک‌کنی به محلوج تبدیل شود که در نهایت یکهزار تن محلوج تولید و توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری می‌شود.

هشت هزار تن آرد روستایی در آذربایجان‌شرقی توزیع شد

وی همچنین با اشاره به دیگر اقدامات اخیر تعاون روستایی در روستاهای آذربایجان‌شرقی گفت: خدمت‌رسانی به کشاورزان و روستاییان از مهمترین فعالیت‌های تعاون روستایی است و بر این اساس امسال هشت هزار تن آرد روستایی خبازی و خانه‌پز توسط تعاون روستایی با قیمت مصوب در سطح روستاهای استان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: عمده شرکت‌های تعاونی روستایی عامل توزیع آرد روستاییان هستند و آرد را به موقع و با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

مهردادی با اشاره به نقش تعاونی‌های روستایی در توزیع کالاهای اساسی در مناطق صعب‌العبور و کم‌برخوردار استان اظهار کرد: کاهش رفت و آمد روستاییان به شهر و بخش‌های تابعه و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنها از جمله مزیت‌های توزیع آرد توسط شبکه تعاون روستایی استان می‌باشد.

وی یادآور شد: تا پایان سال این توزیع در روستاهای چهار شهرستان کلیبر، هریس، ورزقان و مرند ادامه می‌یابد و در مجموع ۱۵ تا ۱۶ هزار تن آرد در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی همچنین خاطر نشان کرد: البته توزیع آرد در اوایل دهه ۱۳۸۰ در تمام روستاهای شهرستان‌های آذربایجان شرقی توسط تعاون روستایی استان انجام می‌شد که اکنون نیز این ظرفیت و آمادگی وجود دارد.

به گزارش ایرنا خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال‌شرق تبریز و در حاشیه رودخانه مرزی ارس قرار دارد و قطب تولید پنبه یا «طلای سفید» در آذربایجان شرقی است؛ این محصول استراتژیک در حال حاضر بیشتر در بخش «گرمادوز» این شهرستان تولید، و همه ساله از اوایل مهر ماه تا اواخر دی ماه برداشت می‌شود.

سطح زیر کشت پنبه در خداآفرین ۹۰۰ هکتار و متوسط تولید ۴.۳ تن در هکتار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *