یک تولیدکننده پوشاک با اشاره به واردات ۸۰ درصدی مواد اولیه در کشور، گفت: باید تولیدکنندگان شناسایی و خودشان مامور واردات شوند، اما در حال حاضر لابی‌گران مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کنند و با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، امروز (یکشنبه) میزگرد آسیب‌شناسی صنعت پوشاک ایران در محل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با حضور رئیس اداره نساجی و پوشاک، اعضای صنف پوشاک و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

در این نشست منصور الیاسی با بیان اینکه ما چندین سال است به دنبال عارضه‌یابی در صنعت پوشاک هستیم و هنوز به بحث رونق تولید نرسیدیم، اظهار کرد: مشکلات مشخص است؛ بنابراین ما باید در جلساتی مسئولان را مجاب کنیم که مسئولیت‌هایشان را درست انجام دهند.

وی افزود: ما می‌توانیم در این صنعت روش ترکیه را کپی کنیم و به یکی از بهترین تولیدکنندگان پوشاک تبدیل شویم.

الیاسی همچنین با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد تولیدکننده موفق پوشاک در کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: تولیدکننده موفق کسی است که در طول فعالیتش زمین نخورده باشد. کارخانه من که بزرگترین کارخانه تولید صنعتی پوشاک است، در حال حاضر بعد از هشت سال با ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

این تولیدکننده با بیان این‌که محور جلسات این سوال از مسئولان باشد که چرا راهکارها را می‌دانند، اما به وظایف خود عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در صنعت پوشاک وارداتی است، اما در زمینه واردات مشکل وجود دارد.

وی افزود: باید تولیدکنندگان شناسایی و خودشان مامور واردات شوند، اما در حال حاضر لابی‌گران مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کنند و با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند.

‌الیاسی نبود بودجه برای مشارکت تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بهره بانکی بالا را از جمله دیگر مشکلات صنعت پوشاک عنوان کرد.

همچنین به گفته این تولیدکننده با وجود افزایش نرخ ارز در سال گذشته قاچاق تغییر زیادی نکرده، به‌طوری‌که نزدیک سه میلیارد دلار قاچاق سالانه پوشاک در سال گذشته فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کم‌تر شده است.

وی با اشاره به واردات ۶۰ میلیون دلاری قانون پوشاک در سال گذشته، گفت: کارگروه توزیع مواد اولیه فقط یک مسکن موقت بوده و نتوانسته دردی را درمان کند.

الیاسی در پایان اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بودیم، اما این تلاش‌ها کافی نبوده و احتمالا ابزارهای کافی در اختیار این نهاد نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *