در چند روز آینده قرار بر آن است تا نمایشگاه کتاب در تهران دایر شود و بسیاری از ناشران و فعالان این حوزه در تکاپوی آماده‌سازی برای حضور در نمایشگاه هستند. در این شرایط بسیاری از ناشران معتقد هستند قیمت بالای کاغذ قیمت تمام شده کتاب را به شدت افزایش می‌دهد و عملاً چاپ و توزیع کتاب از سوی افراد با استقبال همراه نخواهد شد.

رشد قیمت کاغذ همچون دیگر بازارها به واسطه رشد قیمت دلار از سال گذشته آغاز شد و در مقطعی برای واردات کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در نظر گرفته شد، اما نکته قابل توجه آن است که برخی افراد معتقد هستند که کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، اما محصول نهایی آن به بازار وارد نشده است.

در این رابطه سید حسین میرباقری – رئیس اتحادیه فروشنده کاغذ و مقوا – با بیان این‌که در واردات کاغذ از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شده، گفت: وزارت ارشاد توزیع کاغذ را در دست گرفته و تمام اقدامات در زمینه عرضه و قیمت‌گذاری توسط این وزارتخانه در راستای ثبات قیمت و دسترسی آسان ناشران به کاغذ انجام شده است.

وی تاکید کرد: بازار کاغذ از چند ماه گذشته در دست وزارت ارشاد است، زیرا تمام کاغذهای وارداتی که حتی توسط تجار به کشور وارد می‌شود در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد و به توزیع آن می‌پردازد.

میرباقری مدعی شد: اتحادیه آمادگی همکاری در زمینه توزیع کاغذ را دارد، اما هیچ‌گاه از این اتحادیه و ۶۰۰ عضو آن که تجربه بسیار طولانی در زمینه تأمین و توزیع کاغذ دارد استفاده نشده و در شرایط فعلی که توزیع در دست وزارت ارشاد است و باید کاغذ دارای یک نرخ باشد اما در سطح بازار آزاد کاغذ با قیمت‌های گران‌تر وجود دارد که به نظر می‌رسد این موضوع همراه با رانت است.

رئیس اتحادیه فروشنده کاغذ و مقوا اظهار کرد: به نظر می‌رسید با ورود وزارت ارشاد در زمینه توزیع کاغذ شرایط بهتری در این بازار رخ دهد، اما این چنین نشده و قیمت کاغذ روند صعودی به خود گرفته است که جای سوال دارد با وجود آنکه تمام کاغذهای وارداتی به کشور در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد، چرا کاغذ دارای دو نرخ است و ناشران نتوانسته‌اند کاغذ را با نرخ مناسب از این وزارتخانه دریافت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *