گرگان – ایرنا – رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت که با گسترش فعالیت های علمی و تحقیقاتی سال های گذشته، ایران نه تنها در تولید بذر پنبه خودکفا شده بلکه از توان صادرات آن نیز برخوردار است.

قربانعلی روشنی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: محققان و دانشمندان کشورمان 12 رقم پنبه قابل استفاده در مزارع را با مشارکت بخش خصوصی تجاری سازی کرده و برای کشت در اختیار پنبه کاران قرار می دهند.
وی ادامه داد: با تقویت بنیه علمی مراکز تحقیقاتی، هر هشت ماه یک رقم جدید پنبه تولید و عرضه می شود که با توجه به بومی سازی و سازگاری این گونه ها با آب و هوای هر استان، افزایش محصول و رونق مجدد این گیاه ارزشمند و موثر در تولید ثروت و اشتغال دور از انتظار نیست.
روشنی یاد آور شد: پیش از این هر 4 سال یک رقم جدید پنبه در کشور تولید و معرفی می شد.
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور از مطالعه برای تولید و معرفی سه رقم جدید پنبه نیز خبر داد و گفت: امیدواریم با سربلندی و موفقیت در مراحل کشت آزمایشی، در دهه فجر سال آینده این رقم ها را معرفی و به صورت انبوه در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
وی اضافه کرد: موسسه تحقیقات پنبه به مرکزیت گرگان دارای 4 بخش تخصصی تحقیقات و 12 ایستگاه مطالعه در استان های کشور است.
به گفته وی استانهای خراسان رضوی، فارس و گلستان بیشترین میزان تولید پنبه کشور را بر عهده دارند و 11 استان دیگر نیز از قابلیت کشت این محصول برخوردارند.
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه وش پنبه تولید شده در استان گلستان از لحاظ کیفیت در رده نخست کشور قرار دارد، گفت: اقلیم مناسب و رطوبت متعادل در این خطه شمالی باعث افزایش کیفیت محصول شده است.
روشنی همچنین بر ضرورت حمایت بیشتر دولت از توسعه کشت پنبه در کشور تاکید کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار طرح نجات پنبه در استان های مستعد کشت این محصول از سال آینده اجرایی می شود.
به گزارش ایرنا امسال 70 هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت پنبه رفت.
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور اظهار داشت: طرح نجات پنبه که از تهیه آن هفت سال می گذرد، سال آینده در استان گلستان و با هدف افزایش سطح زیر کشت اجرا خواهد شد.
روشنی اضافه کرد: در این طرح و با استفاده بیشتر از حمایت دولت، رغبت کشاورزان برای کشت محصول پنبه افزایش می یابد.
وی گفت: اکنون در استان گلستان از 4 رقم پنبه با نام های گلستان، لطیف، سپید و ساجدی استفاده می شود که به دلیل بارندگی مطلوب و رطوبت مورد نیاز رشد این محصول، رتبه نخست تولید کشور را برای کشاورزان این دیار به ارمغان آورده است.
استان گلستان در گذشته بواسطه زمین های مناسب زراعت پنبه به سرزمین طلای سفید معروف بود اما به تدریج میزان کشت و تولید آن کم شد که یکی از دلایل آن نداشتن توجیه اقتصادی برای کشاورزان و فقدان سیاست های حمایتی بوده است.
به گفته روشنی محصول خام به دست آمده از مزارع پنبه قابلیت تبدیل شدن به 60 نوع فرآورده جانبی را دارد و در صورت فراهم آوردن صنایع مورد نیاز می تواند به کلیدی برای اشتغال پایدار در کشور بویژه استانهای مستعد همچون گلستان تبدیل شود.
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور نیاز کمتر پنبه به آب در مقایسه با برنج را یکی از مزیت های این محصول دانست و گفت: یکی از راههای رونق هرچه بیشتر کشت پنبه تقویت حمایت دولت و کمک به راه اندازی صنایع مرتبط با فرآوری این محصول است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *