معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بر توسعه کشت پنبه به دلیل ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی تاکید کرد و گفت: کشت محصول پنبه در توسعه اقتصادی کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در اغلب کشورها مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد.

عباس کشاورز در گردهمایی سراسری تبیین و تشریح برنامه‌ریزی زراعت پنبه در سال 98 گفت: بهبود وضعیت بذر، کاهش خطرات ناشی از عوامل خسارت‌‌زا به ویژه آفات از طریق شبکه‌های مراقبت، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از کشاورزی حفاظتی، کشت نشایی و آبیاری‌های مناسب و بهبود تغذیه از عوامل کلیدی برای توسعه کشت پنبه در کشور است.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از فصل اقتصاد، وی همکاری صنعت نساجی را از ضروریات توسعه کشت پنبه دانست و مقرر کرد کارگروهی مشترک با الگوبرداری از نمونه‌های موفق در کشور، به صورت فعال تشکیل شود تا طی سال‌های آتی کشت قراردادی پنبه عملی و توسعه یابد.

در این گردهمایی، هزارجریبی مجری طرح پنبه کشور بر توجه وزارت جهاد کشاورزی به تولید پنبه تاکید و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در سال آینده به پیش‌بینی 82 هزار هکتار سطح کشت پنبه که در برنامه داریم، برسیم و همچنین با تدابیری که اندیشیده شده 40 درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی در این راستا به اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید و تامین بذر پنبه اشاره و تصریح کرد: تولید بذر پنبه به شرکت‌های داخلی واگذار شده است و در این زمینه هم ارقام زودرس توسط موسسه تحقیقات پنبه کشور معرفی شده که می‌تواند کمک خوبی در حوزه تولید پنبه داشته باشد و باعث افزایش انگیزه بین کشاورزان برای کشت پنبه باشد.

مجری طرح پنبه کشور افزود: همکاری‌های خوبی با کشورهای خارجی در زمینه تامین بذر پنبه به شرط انتقال تکنولوژی و مشارکت با بخش خصوصی در کشور صورت گرفته است.

هزارجریبی توجه به کنترل آفات را یکی از اولویت‌های کشت پنبه دانست و خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز همکاری خوبی با همکاران سازمان حفظ نباتات انجام شده که این روند در سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، روش‌های به‌زراعی کشت پنبه حائز اهمیت است که اقدامات خوبی در این خصوص از جمله کشت نشایی، کشت حفاظتی و بهبود کارایی مصرف آب صورت گرفته که در سال‌های آتی توسعه می‌یابند.

این مقام مسئول از احیای تعاونی‌های پنبه‌کاران در سطح کشور خبر داد و ابراز داشت: در سال‌های اخیر همکاری و مشارکت فعال برای توسعه و پایداری پنبه وجود دارد و انتظار می‌رود این تعاونی‌ها در سطح شهرستان‌ها نیز احیا و به فعالیت خود در عرصه تولید پنبه قوی‌تر ظاهر شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *