محمد حسین کاویانی با بیان اینکه ۹۵ درصد برداشت پنبه به اتمام رسیده است، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید پنبه به ۷۵ تا ۸۰ هزار تن برسد که با احتساب نیاز صنایع، بخشی از پنبه مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود.

به گفته او، در برخی استان‌ها با استفاده از بذور جدید داخلی و معرفی بذور جدید خارجی عملکرد پنبه در واحد سطح افزایش یافته است.

کاویانی با انتقاد از واردات بی رویه نخ و پنبه گفت: با توجه به عدم کنترل بر واردات، حجم زیادی پنبه و نخ وارد کشور شده است، درحالیکه در زمان برداشت محصول داخل انتظار می‌رود پنبه کمتری وارد شود تا تولید دچار مشکل نشود.

مدیرعامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه افزود: بنابر آمار ۱۰ ماهه گمرک ۸۹ هزار تن پنبه وارد کشور شده است و از آنجا که مجوز واردات از طریق ادارات کل صنایع استان‌ها صادر می‌شود، این احتمال وجود دارد تا با اعمال کنترل حجم واردات توسط وزارت جهاد پس از دریافت آمار از استان‌ها، حجم زیادی پنبه وارد کشور شده باشد.

او ادامه داد: بنابر آمار امسال ۳۸ هزار تن پنبه داخلی توسط صنایع خریداری شده چراکه انگیزه برای واردات بیشتر بوده است. این درحالی است که اگر مابه التفاوت ارز نیما و آزاد به تولیدکنندگان داده شود، به سهولت پتانسیل تولید ۱۸۰ هزار تن پنبه در داخل مشروط به مقرون به صرفه بودن تولید وجود دارد.

کاویانی با اشاره به راهکار‌های رسیدن به خودکفایی پنبه گفت: براساس تجربه سنوات قبل اگر قیمت خرید پنبه بیش از ۳ برابر نرخ گندم باشد، برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد، اما اگر کمتر از ۳ برابر باشد، کشاورزان به سمت دیگر زراعت‌ها می‌روند که براین اساس نمی‌توان به خودکفایی پنبه امیدی داشت.

این مقام مسئول در ادامه افزود: با توجه به آنکه تمامی کشور‌های تولیدکننده یارانه حمایتی برای زراعت پنبه پرداخت می‌کنند، از این رو در کشورما هم سیاست‌های حمایتی برای ترغیب کشاورزان به کشت این محصول باید تخصیص یابد.

مدیرعامل صندوق پنبه با تاکید بر افزایش قیمت خرید پنبه در راستای بی نیازی از واردات گفت: با توجه به آنکه پنبه جزء زراعت‌های استراتژیک و اساسی در کشور محسوب می‌شود که خودکفایی آن در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد، لذا قیمت هرکیلو وش پنبه باید به ۵۵ هزارتومان برسد چراکه خرید هرکیلو وش با نرخ ۳۰ هزارتومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته او، بار‌ها اعلام کرده‌ایم که پتانسیل تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه در کشور وجود دارد، درحالیکه نیاز سالانه صنعت نساجی به اعتقاد ما ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن است که به دلیل عدم برنامه واردات و حمایت از تولید داخل امکان تامین وجود ندارد.

کاویانی گفت: بنابر آمار سالانه ۱۰۰ هزار تن پنبه وارد می‌شود که با احتساب ۲ دلار رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که اگر این میزان به تولید داخل تخصیص داده شود، امکان خودکفایی وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *