مدیر عامل صندوق پنبه نیاز سالیانه صنعت نساجی را ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه اعلام کرد و گفت: حداقل ۱۰۰ هزار تن نیاز پنبه کشور در سال از طریق واردات تامین می‌شود‌.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه، درباره آخرین وضعیت تولید پنبه اظهار کرد: براساس آمارهای کارشناسان از استان های مختلف، ۳۰ هزار تن وش برداشت و تحویل کارخانجات پنبه پاک‌کنی شده است.

او با اشاره به اینکه ۸۰ درصد وش گلستان برداشت شده است، افزود: در مهرماه بعد از استان گلستان، برداشت در استان خراسان آغاز شد و هنوز هم برداشت در استان اردبیل به انبوه نرسیده است.

کاویانی ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی به ویژه در مناطق پنبه خیز و عدم دسترسی به آب کافی، تا به حدکافی مزارع آبیاری نشدند که در نهایت عملکرد در حد قابل انتظار نیست.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به آفت کرم غوزه که خسارت قابل توجهی به مزارع پنبه وارد کرد، بیان کرد: با شیوع آفت کرم غوزه در مزارع پنبه عملکرد نسبت به سال قبل کاهش یافت به طوری که از ۳۰ هزار تن وش برداشت شده، ۸ هزار تن پنبه محلوج به دست آمده که ۶ هزار تن آن توسط صنایع نساجی خریداری و حمل شده است.

واردات حداقل ۱۰۰ هزار تن پنبه در سال

او قیمت کنونی خرید هر کیلو وش در استان‌های مختلف بر مبنای کیفیت توسط کارخانجات را ۲۱ تا ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون پنبه محلوج در استان‌های مختلف ۶۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷۴ هزار تومان است‌.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: بنابر آمار تا پایان شهریور حدود ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن پنبه وارد کشور شده است، اما هنوز پنبه به عنوان یک کالای تجاری عرضه نشده است که امیدواریم از هفته آینده پنبه تجار برسد.

او با اشاره به اینکه سالیانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، بیان کرد: سالیانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن از الیاف پنبه در داخل تولید شده و حداقل ۱۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور باید وارد شود، از آنجا که کشورهای همسایه شرایط جوی مشابه ما را دارند، از این رو در ۶ ماهه دوم سال واردات پنبه بیشتر است.

کاویانی ادامه داد: کشورهای تولیدکننده پنبه به امر تولید، یارانه می‌دهند که همین امر موجب شده قیمت در محدوده ۱۴۰ تا ۲۲۰ سنت باشد و در برخی کشورها به دلیل کاهش یک میلیون تنی ذخایر جهانی قیمت به ۲.۲ تا ۲.۶۵ دلار رسیده که همین امر می‌تواند بر قیمت پنبه داخل اثر بگذارد.

به گفته کاویانی، سال گذشته قیمت هر کیلو پنبه داخلی ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان بود، در حالی که امسال حداقل قیمت ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و همواره پیش‌بینی می‌شود که با ورود پنبه‌های خارجی، قیمت کمتر از این نرخ نباشد.

مدیر عامل صندوق پنبه با تاکید بر حمایت دولت از تخم پنبه بیان کرد: از دولت انتظار داریم از تخم‌پنبه که دانه روغنی محسوب می‌شود، همانند سایر دانه‌های روغنی حمایت کند به گونه‌ای که هر امتیازی که به سایر دانه‌های روغنی داده می‌شود، به تخم‌ پنبه هم اختصاص یابد تا قدری از واردات روغن کاسته شود.

او در پایان تصریح کرد: در شرایطی که ۹۰ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، حیف است که این روغن مرغوب از دسترس مردم خارج شود و به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که اگر با قیمت مناسب توسط صنایع روغن‌کشی خریداری شود، روغن به چرخه خوراک انسانی می‌رسد که این امر در کاهش واردات تاثیر‌گذار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *