بخش زیادی از تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری به خرید کمباین، ادوات و دنباله‌بندها و تجهیزات مربوط به دام، طیور و آبزیان سوق داده شده است.

به گزارش بازار، کریم ذوالفقاری رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز دوشنبه در همایش تحول کشاورزی در دولت مردمی سیزدهم با اعلام این مطلب گفت: تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون کشاورزی به تمام استان‌های کشور ابلاغ و تاکنون کشاورزان ۶۰ درصد این مبلغ را جذب کرده‌اند.

ذوالفقاری اطمینان داد تا پایان سال جاری مشکلی برای تامین تسهیلات کمباین وجود نداشته باشد.

وی نصب کاه‌کوب به کمباین‌ها را برای انجام کشاورزی حفاظتی و حفظ بقای گیاهان در مزارع، مضر و کمرشکن دانست و اظهار داشت: ظرف دو ماه اخیر از طریق مذاکراتی که با شرکت‌های کمباین‌سازی تبریز و اراک و همچنین بخش خصوصی انجام داده‌ایم، آنها مکلف شدند از این پس کاه‌کوب به کمباین‌های تولید خود نصب نکنند.

ذوالفقاری با اشاره به فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان کمباین کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار دستگاه کمباین در کشور داریم که نزدیک به ۷ هزار دستگاه زیر ۱۳ سال و مابقی بین ۱۳ تا ۲۰ و ۲۰ سال به بالا عمر دارند و باید بخشی از آنها نوسازی و بخش دیگر جایگزین شوند.

وی در همین حال تنظیم و معاینه کمباین‌ها به منظور نقشی که در برداشت محصول دارند را مهم خواند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ریزش غلات را یکی از مشکلات در حوزه مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: میزان ریزش کمباین‌های غلات در کشور حداقل ۵ درصد است و با احتساب تولید ۱۱ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۲ تا ۳ میلیون تن جو و همچنین تولید ذرت دانه‌ای، ریزش ۵ درصدی غلات حدود یک میلیون تن محصول را شامل می‌شود که معادل رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت برای کشاورزان است.

وی بر مساله محور بودن برنامه‌ها تاکید ورزید و اذعان داشت: اکنون در حال تهیه برنامه تحول در مکانیزاسیون کشاورزی هستیم.

ذوالفقاری با اشاره پلاک‌گذاری تراکتورهای کشور نیز گفت: تاکنون ۵۷۰ هزار دستگاه تراکتور پلاک‌گذاری شده‌اند.

وی همچنین بر نوسازی تراکتور در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: در سال تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه تراکتو تولید می‌شود و جایگزینی ۲۰۰ هزار دستگاه تراکتور با این میزان تولید ۱۰ سال طول می‌کشد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: از تراکتورسازی تبریز خواسته‌ایم تولید تراکتور را ۵۰ هزار دستگاه برساند.

وی در همین حال حمایت از تراکتورسازی‌های بخش خصوصی و افزایش تعداد آنها را ضروری خواند.

ذوالفقاری با بیان این که فناوری‌های جدید به افزایش عملکرد تولید کمک می‌کند، گفت: به دنبال شناسایی و ورود فناوری‌های نو مانند پهپاد هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *