وزیر بهداشت گفت: اواخر دسامبر و دی ماه و اوایل بهمن ماه سال گذشته، به شدت نگران ورود ویروس به کشور بودیم و اقدامات گسترده ای انجام دادیم البته عده ای همان زمان هم بسیار ساده اندیشی کردند و آن زمان در جلسات دولت گفتم نگران روزی هستم که آتش این بیماری به نیستان کشور بیفتد و دامن تک تک اعضای هیات دولت را بگیرد که گرفت.

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در نشست مشترک با وزیر و شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: عده ای قبل از ورود کرونا به کشور تصور می کردند که ویروس از مرزها می آید و به راحتی از خلیج فارس و دریای عمان از کشور خارج می شود و به سمت کشورهای دیگر می رود و باور نمی کردند که این ویروس، شتری است که ممکن است در خانه همه ما بخوابد.

وی افزود: اولین گام همراهی وزیر و وزارت راه و شهرسازی با ما، قطع پروازهای چین بود. در ۳۶ مبادی ورودی کشور، اکیپ هایی مستقر کردیم و اسکنرهای حرارتی به مرور نصب شد و یکی از کمک های بی بدیل وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل مایحتاج مردم بود در شرایطی که همه جا همه راه ها را بر ما بسته بودند و همه به ما ظلم می کردند و سخت ترین جفای تاریخ را بر ایران روا داشتند. دلخوش بودیم که امشب ماسک، لوازم حفاظت فردی یا دارو به ایران می رسد بعد می گفتند در فلان فرودگاه، جلوی حمل این محموله ها را گرفتند.
وزیر بهداشت یادآور شد: در مرحله اول بسیج ملی مبارزه با کرونا، اروپایی ها تا قبل از رسیدن طوفان بیماری به این کشورها، ما را در مدیریت بیماری مسخره می کردند و وقتی طوفان بیماری به آنها رسید، سیل ایرانیان و هموطنان ما شوق بازگشت به وطن داشتند چون دیده بودند که بیماران در اروپا پشت در بیمارستانها و در پارک ها سرگردان مانده در حالیکه در ایران حتی یک مورد در هیچ استانی، پشت در بیمارستان معطل نماند و این ناشی از مدیریت موفق و هماهنگی دولت، سازمان های مردم نهاد، نیروهای مسلح و مشارکت مردم بود که در عرض ۵۰ روز، میزان مرگ روزانه به حدود ۳۰ نفر و میزان بستری ها به ۲۰ درصد کاهش یافت.
دکتر نمکی افزود: یکی از مشکلاتی که آن زمان داشتیم این بود که همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی باید هواپیما را یک طرفه خالی از ایران به خیلی از کشورها  می فرستادند که هموطنان مان به ایران بازگردند. ۵۷ دانشجو را از ووهان و بسیاری دیگر از ایرانیان دیگر به کشور بازگشتند.
وی خاطرنشان کرد:  خیلی کالبدشکافی غفلت های گذشته را نمی کنم. این ویروس، بسیار پیچیده و در حال جهش و موتاسیون است و اروپا را که از نظر اقتصادی و زیرساختی به مراتب شاید از ما پیشرفته تر باشد و تحریم های ظالمانه که علیه ما تحمیل شده را ندارند، گرفتار کرده است و پیش بینی ها نشان می دهد که خیلی از کشورهای اروپایی روزانه بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ و میر بیماران کرونایی داشته باشند البته ما برای مرگ هر شهروندی در هر نقطه ای از دنیا غصه می خوریم و آرزوی ما، سلامتی تمام مردم دنیا است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در برهه ای از دوران هستیم که برای ما و همکاران مان، روزهای بسیار سخت و توان فرسایی است و برخی اوقات، آنقدر خسته و کم خواب هستم که تمرکزم برای یادآوری نام برخی افراد دچار اشکال می شود و خیلی از شب ها، ۵ دقیقه خواب ندارم و شاید در سه شب گذشته، مجموعا یک ساعت نخوابیده ام و مرتب پیگیر امور هستم و این روزها سخت تر می شود اگر دقت و همکاری نکنیم و کنار هم نباشیم و به همه جنبه های این بیماری فکر نکنیم.
دکتر نمکی گفت: یکی از بخش های بسیار مهم که می تواند حدود ۳۵ درصد در کاهش شیوع بیماری موثر باشد و نقش آفرینی کند، حمل و نقل عمومی است و خوشحالم که همدلی و وفاق در بخش حمل و نقل عمومی در کشور وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: تمامی رانندگان حمل و نقل عمومی و افرادی که می توانند در شیوع بیماری، نقش داشته باشند، در فاز جدید طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، آزمایش می شوند. این فاز از طرح با رویکرد محله و خانواده محور و مبتنی بر برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” و سخنان گهربار مقام معظم رهبری مبنی بر محوریت وزارت بهداشت و لزوم رویکرد محله محوری در کشور از ۲۰ آبان از کرمانشاه و در کل کشور اجرایی شد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در فاز  جدید طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، بیماریابی زودرس و افزایش آمایشهای تشخیصی را در دستور کار داریم. تعداد تست های روزانه از ۲۵ به ۴۰ هزار نفر رسیده و در آینده نزدیک به روزانه ۱۰۰ هزار تست می رسد. یکی از کارهایی که با همکاری وزارت راه باید دنبال کنیم، افزایش آزمایش های تشخیصی در گروه های هدف از جمله رانندگان، کمک رانندگان و موارد ورودی است.
دکتر نمکی تاکید کرد: یکی از اتفاقات بسیار مهم و مبارک، استفاده از تست های سریع است که می توانیم در طول ۲۰ دقیقه مشخص کنیم فرد مشکوک، به بیماری مبتلا است یا خیر و با کمک وزارت راه، حمل و نقل این کیت ها را از کره جنوبی انجام خواهیم و از اواخر هفته، تولید داخلی این کیت ها آغاز می شود و قادر خودهیم بود که روزانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار کیت تست سریع را در کشور تولید کنیم و در اختیار همکاران مان در وزارت راه قرار می دهیم و نیاز به دستگاه یا تجهیزات خاصی نیست بلکه یک فرد باید آموزش های لازم را ببیند.
وی یاداور شد: گرچه تب سنجی یک امر متداول است اما هیچ وقت به اندازه آزمایش به ما اطمینان نمی دهد چون ممکن است افراد، علامتی نداشته باشند و ۸۰ درصد از مبتلایان، هیچ علامتی ندارند و فقط ناقل هستند و بمب انتقال ویروس هستند و تب، یکی از علائم نسبتا شایع است و تست ها را به شکل گسترده انجام خواهیم داد.
وزیر بهداشت با اشاره به تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد هوانوردی، گفت: برای اقتصاد، امنیت و همه دستاوردهای یک مملکت، هیچ چیزی خطرناک تر از تطویل اپیدمی نیست. در ۱۵۰ سال گذشته هیچ وزیر و وزارت بهداشتی در چنین چاله ای نیفتاده بود اما در سالهای گذشته، روزهای سخت کم نداشتیم. روزهایی خواهد بود که اتوبوس ها، صف بکشند اما مسافری نباشد یا بترسد که سوار شود و یا کاسبی که امروز می ترسیم دو هفته کسب و کارش را تعطیل کنیم، با ابتلای خودش و خانواده اش به بیماری، یک ماه ممکن است در بستر بیمای باشد و یا خدای ناکرده، پرده مشکی بر کرکره پایین کشیده اش، نصب کنند. نه تنها اقتصاد صنعت هوانوردی بلکه اقتصاد سلامت هم ضربه خورد و ۱۵ درصد از درآمد اختصاصی بیمارستانها محقق می شود اما اگر با کمک همدیگر این اپیدمی را جمع کنیم، قطعا و یقینا به نقطه مطلوب تری می رسیم.
 واکنش وزیر بهداشت به شایعه استعفایش
دکتر نمکی گفت: امروز توسط جریان شناخته شده ای شایعه شده بود که وزیر بهداشت استعفا کرده است اما با عهد و پیمانی که با مردم این سرزمین بسته ام، گرچه ممکن است جاهایی بر مواضعم بایستم و برای موضوعی چانه بزنم اما اهل ترک کردن صحنه ای به ضرر مردم این سرزمین نیستم تا جان در بدن دارم و تا جایی که جان آفرین به من این توفیق را خواهد داد.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم وزارت راه و شهرسازی در نظام سلامت گفت: یکی از وزارتخانه هایی که به شدت می تواند در همه زمینه ها بر مولفه های موثر بر سلامت تاثیرگذار باشد وزارت راه و شهرسازی است. یکی از بزرگترین مولفه ها در کاهش سوانح و مرگ و میر تصادفات، همکاری وزارت راه و شهرسازی است. سال ۷۰ که مسئولیت بهداشت کشور را بر عهده داشتم، طرح کمربند ایمنی را دنبال کردم و اولین بار در کشور در قالب طرح پیشگیری از حوادث و سوانح جاده ای مطرح و بعد از آن نقاط پرخطر، شناسایی شد.
دکتر نمکی افزود: سالانه حدود ۱۶ هزار مرگ و میر فقط سر صحنه های حوادث و تصادفات در کشور داریم و افرادی که معلول می شوند نیز گرفتاری هایی پیدا می کنند، ضربه مغزی می شوند، مدت ها دربخش مراقبت های ویژه، تحت نظر می مانند و مواردی مانند فلجی و قطع نخاع مصدومان، دیگر جزء موارد حوادث جاده ای نیست.
وی تصریح کرد: نقش شهرسازی در سلامت جسم و روان مردم بسیار مهم است. یکی از مشکلات عمده ما قوطی کبریت هایی است که در شهرهای مختلف و کشورهای دیگر بنا شده و به سازگاری این سازه ها با جسم و روح و روان مردم این سرزمین، توجه چندانی نشده است. سیاستگذاران وزارت راه و شهرسازی در تعیین الگوهای مناسب و سازگار با اقلیم، جسم و روح مردم یک سرزمین به شدت می توانند تاثیرگذار باشند.
وزیر بهداشت افزود: وقتی دوران کودکی و خاطرات آن ایام را مرور می کنم، به این نکته می رسم که در ساختمانهای قدیم خانه های کاشان همه چیز با روح و روان ما سازگار بود. گرچه خانه ها شلوغ بود و در خانه هایی زندگی می کردیم که عمو، زن عمو، پدر بزرگ، مادربزرگ و همه با هم بودیم اما آنقدر فضا با روح ما سازگار خلق شده بود که هیچ وقت احساس غربت، دلتنگی، افسردگی و روان پریشی نمی کردیم.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: امروز بهداشت روان یکی از مشکلات ما است که منشا خیلی از این مسائل این است که مسکن دیگر محل سکینه و آرامش دل نیست حتی سازه ها و متریال فضاهای بزرگ و پنت هاوس ها، هرگز با روح و روان هماهنگی ندارد. در کویر، بعد از ظهرها آب در خانه ها می پاشیدند که خنکی زیاد داشت.گرچه نمی توانیم امروز در معماری ساختمان ها، از کاهگل استفاده کنیم اما آن زمان، یک باران در بهار یا پاییز، روح و روان انسان را نوازش می داد و در طب سنتی برای افرادی که دچار روان های پریشان بودند یا غش می کردند و یا در عزا اندوهی داشتند، این بوی مخصوص به عنوان غم زدا توصیه می شد.
وی یادآور شد: یکی از جایگاه های بزرگ سیاستگذاری در بهداشت و روان ساختمان و محل سکونت، وزارت راه و شهرسازی است. اقلیم ایران بسیار متنوع است و در چنین تنوع اقلیمی، فرهنگ، خرده فرهنگ و گفتمان، تنوع معماری مبتنی بر ریشه های اصیل فرهنگ این سرزمین، گم شده و جای آن، بسیار خالی است. پروژه شهر سالم از افتخارات بنده بود که در زمان مسئولیتم در وزارت بهداشت و دوران شهرداری کرباسچی در شهرداری تهران نوشتیم و در منطقه ۲۰ و بعدها در سایر شهرها، اجرا شد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نقش وزارت راه و شهرسازی می تواند در اعتلای سلامت جسم و روح مردم، بی بدیل باشد. در بسیاری از خانه ها، آفتاب وجود ندارد در حالیکه کمبود ویتامین دی یکی از مشکلات کشور است و به عنوان نمونه، زنان محجبه در بیرون از خانه، اصول را رعایت می کنند و در داخل منزل که محارم حضور دارند، آفتاب نمی بینند و کودکانی هستند که به دلیل ناکافی بودن تابش نور آفتاب در منزل، دچار نرمی استخوان می شوند. بنابراین این وزارتخانه در طراحی، معماری، سیاستگذاری، صدور پروانه ها و پروتکل ها نقش مهمی دارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *