مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: آزادراه تبریز – ارمنستان، یکی از شریان‌های اصلی کریدور شمال جنوب است و افتتاح آن زمینه‌ساز تقویت روابط تجاری ایران و ارمنستان خواهد شد.‌
به گزارش صدای بورس,مجید کیانی در نشست تخصصی فرصت‌ها و محدودیت‌های توسعه تجارت با ارمنستان با اشاره به اجرای پروژه آزادراه تبریز – ارمنستان، اظهار داشت: این آزادراه تا ورزقان کار شده و تکمیل ادامه مسیر برعهده شرکت مس سونگون است.

وی سهم ایران از ۷۰۰ میلیارد دلار فرصت‌های اقتصادی کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا را ۵.۷ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز می‌تواند در این خصوص نقش مهمی را ایفا کند و با توجه به قرارگیری این پایانه‌ها در محدوده منطقه آزاد ارس در یک سال گذشته اقدامات مهمی را برای توسعه ظرفیت‌های پایانه‌ای انجام داده‌ایم. توسعه پایانه نوردوز در ۵۰۰ هکتار و افزایش ۲.۵ هکتاری به ظرفیت این پایانه برای تسهیل تردد خودروها و تجار ارمنستان یکی از این اقدامات است.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: تشکیل مجتمع‌های تجاری، فعالیت شبانه‌روزی گمرک و پایانه مرزی، ساخت چندین هتل و مرکز اقامتی و راه‌اندازی سایت لجستیک از جمله اقداماتی است که برای توسعه پایانه نوردوز انجام شده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان نیمه اول ۱۴۰۲ ظرفیت پایانه به ۱۵ هکتار افزایش می‌یابد و با افتتاح سامانه ایکس‌ری کامیونی و مسافری در این پایانه امیدواریم ترانزیت سالانه ۱۰۰ هزار کامیونی و تردد ۲۰۰ هزار نفری مسافر از مرز نوردوز افزایش یابد.‌

وی از احداث پارکینگ پشتیبان در سایت سیه‌رود برای جلوگیری از توقف خودروها و کامیون‌ها در مرز نوردوز نیز خبر داد و گفت: کریدور ریلی سابق جلفا – نخجوان – ارمنستان به عنوان نزدیک‌ترین خط ریلی به جلفا و متصل به شبکه ریلی سراسری ظرفیتی مغفول مانده است‌.

کیانی با اشاره به روند صعودی حجم مبادلات صورت گرفته در مرز نوردوز، یادآور شد: در حالیکه در سال ۹۹ ترانزیت خارجی این گمرک ۲۰۹ میلیون دلار بوده این میزان در ۱۰ ماهه امسال به ۳۴۱ دلار افزایش یافته و ۴۰ میلیون دلار صادرات کالای داخلی سال ۹۹ نیز سال گذشته به ۵۵ میلیون دلار و ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ به ۸۱ میلیون دلار رسیده و این در حالی است که کل کالای صادر شده از کشور در ۱۰ ماهه امسال ۳۷۰ میلیون دلار بوده و مقایسه این آمار نشان از اتفاقات امیدوار کننده تجاری است که بین ایران و ارمنستان در حال شکل‌گیری است.‌

وی با بیان اینکه احداث آزادراه تبریز ارمنستان فاصله بین دو کشور را برای جابجایی بار زمینی ۴۰ کیلومتر کاهش می‌دهد، خاطر نشان شد: به دنبال ایجاد منطقه آزاد مشترک با ارمنستان هستیم و اوایل سالجاری نیز تفاهمی در این خصوص صورت گرفت که متاسفانه از طرف ارمنستان با مشکلاتی در خصوص تامین زمین روبرو شد و امیدواریم اقدامات لازم از سوی طرف ارمنی برای حل این مشکل انجام شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر آمادگی ارائه خدمات و تسهیلات متقابل به تجار ارمنی و ایرانی در این منطقه آزاد مشترک، افزود: پیشنهاد ما به تجار و مسئولان ارمنستان ایجاد شرایطی برای صادرات کالاهای مشترک توسط هر دو کشور به نام خود بوده و امیدواریم این نشست‌ها زمینه‌ساز حل این موارد و توسعه ظرفیت‌های مشترک دو طرف باشد.‌

وی محدودیت‌های بیمه سبز در ارمنستان را از دیگر موانع تعاملات ترانزیتی برشمرد و اظهار داشت: عمده اقلام صادراتی از منطقه آزاد ارس به ارمنستان شامل سیمان، آهک زنده، سولفور سدیم، کربنات کلسیم، میلگرد، ورق آهنی و گالوانیزه، گچ ساختمانی و میوه است و این یعنی صادرات کالاهایی با ارزش افزوده پایین. ما به دنبال تغییر این روند و صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر هستیم. به طور حتم معرفی کالاها و نشست‌های مشترک می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد و علاوه بر صادرات کالای ایرانی به ارمنستان می‌توان نسبت به صادرات مجدد آنها توسط تجار ارمنی نیز اقدام کرد.‌

به گزارش ایلنا,کیانی با اشاره به ثبت ۹۷ هزار تردد تجاری بین دو طرف در سال گذشته گفت: این میزان در ۱۰ ماهه امسال ۹۳ هزار تردد بوده که تا پایان سال به عددی بیش از سال قبل خواهد رسید. تردد مسافری نیز مجدد در حال رشد بوده و در ۱۰ ماهه امسال این عدد به ۵۰ هزار نفر رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *