معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی گفت: ایجاد بانک زمین از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری کرده و با خرید اراضی کوچک، آن‌ها را یکپارچه کرده و به بهره برداری می‌رساند.

به گزارش بازار، اصغر رفیعی معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور به لزوم یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و سازوکار قانونی تجمیع زمین‌های خرد پرداخت و افزود: برای اینکه اراضی کشاورزی اقتصادی شود، باید برویم به سوی یکپارچه سازی اراضی، ولی در وضعیت فعلی قوانین لازم را نداریم و باید تصویب بشود.

رفیعی ادامه داد: ضرورت دارد، وضعیت فعلی را حداقل در مرحله اول حفظ کنیم و نگذاریم اراضی کشاورزی بیش از این خرد شود.

وی قانون ارث و خرد شدن اراضی کشاورزی و فروش آن‌ها به صورت مبایعه نامه که در مراجع اداری و قضایی هم به رسمیت شناخته می‌شود را یکی از مشکلات دانست که باید جلوی آن گرفته بشود با وجود اینکه مواد ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت و رای وحدت رویه ۱۶۶ هیئت عمومی دیوان عالی منع کرده دستگاه‌ها را از به رسمیت شناختن این اسناد عادی و ارائه خدمات به آنها.

رفیعی اضافه کرد: لازم است ماده ۱۹ قانون اصلاحات ارضی را به روز کنیم و برگردانیم به حالت سابق، در قوانین سابق الصدور و ماده ۱۹، اجازه فروش اراضی کشاورزی به غیرکشاورز و حتی زراع همان روستا وجود نداشته، اما الان هر فردی (بازنشسته ها) قطعه‌ای از اراضی کشاورزی را خریداری می‌کند برای فعالیت‌های غیرکشاورزی، تفریحی و تفرجی.

وی افزود: استمرار وضع موجود داده‌های خوبی را در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به ما نمی‌دهد، چون ما نسبت به ۲۰ و ۳۰ سال قبل اراضی مان به شدت خرد شده بعضا تا ۳۰ برابر و در برخی استان‌ها اراضی بیشتر خردتر شده که باید جلوی این را بگیریم.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس طرحی را در دست بررسی دارد که کمک کنیم از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری بشود، ضمن اینکه مباحث لازم از نظر فنی و اجرایی دیده بشود برای یکپارچه سازی و تجمیع اراضی کشاورزی که هر چه سریع‌تر تصویب و به موقع اجرا گذاشته بشود.

رفیعی با اشاره به لزوم تصویب قانون و منابع اعتباری از سوی دولت برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تصریح کرد: این یک سرمایه گذاری بلندمدت است، دولت‌ها بودجه اختصاص دادند نهادی را برای این مشخص کردند، برخی کشورها بانک زمین درست کردند و از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کنند بانک زمین اراضی خرد را خریداری می‌کند یا خودش یکپارچه می‌کند، می‌فروشد و به بهره برداری می‌رساند.

وی درباره آثار مثبت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گفت: با توجه به کاهش منابع آبی در کشور، با جلوگیری از خرد شدن اراضی و یکپارچه سازی آن، مصرف آب به شدت کاهش پیدا می‌کند، مکانیزاسیون و الگوی کشت قابل اجرا است و این اقدام اجتناب ناپذیر است باید در کشور اجرا بشود در بسیاری از کشورهای دنیا اجرایی شده و بهره لازم را بردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *