خبرگزاری آریا- معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور از برداشت 16هزار تن وش پنبه از سطح مزارع پنبه این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ،معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور اظهار کرد: برداشت پنبه از مزارع شهرستان نیشابور در سطح 5هزارهکتار شروع شد.

علی مبارکی افزود : درسال 1401 در سطح5هزار هکتار از مزارع شهرستان محصول پنبه کشت گردیده واز شهرستانهای مهم استان در تولید این محصول می باشدکه از این سطح، حدود4هزارو100هکتار پنبه اصلاح شده و حدود900 هکتار پنبه رقم بومی می باشد که عمده سطح زیرکشت پنبه شهرستان ، متعلق به بخش میان جلگه است.

وی ادامه داد: در سال جاری 105 تن بذر اصلاح شده بین بهره برداران توزیع شده و ارقام پنبه ای که در شهرستان کشت می شود شامل ارقام ورامین ، ساجدی ،خورشید،خرداد وشایان می باشد.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور افزود:پیش بینی می شود ازمزارع شهرستان حدود16هزار تن وش پنبه برداشت گردد.وی در ادامه عنوان کرد: امسال 425 هکتار از اراضی زیر کشت پنبه با دستگاههای مکانیزه کشت شده که 25 هکتار توسط دستگاههای کشت مستقیم و400 هکتار با دستگاههای پنوماتیک وکف کار کشت شده است.

مبارکی افزود: در سطح 4هزارو500هکتار تغذیه گیاهی با کودهای ریز مغذی توسط کشاورزان انجام شده و 310هکتار با روش آبیاری بصورت نوار تیپ که از روشهای نوین در کشاورزی می باشد صورت پذیرفته است.

وی کمبود کارگر وازطرفی نبود ماشین آلات مناسب برداشت را سبب تاخیر در برداشت و درنتیجه افزایش هزینه وکاهش کیفیت محصول در اواخر فصل برداشت عنوان کرد.وی تصریح کرد تامین ماشین آلات مناسب برداشت در سیاست های آینده این مدیریت در محصول پنبه می باشد که باید به سمت برداشت مکانیزه برویم.

مبارکی یادآورشد: در این مزارع استفاده از برگ ریزپنبه در سطح 75 هکتار وهورمون تنظیم کننده رشد (سوپر استم) در سطح 130 هکتار استفاده شده است.

معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابورتصریح کرد: درشهرستان نیشابور 5 کارخانه تصفیه پنبه فعال می باشد که بانظارت کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان واستان مشغول تبدیل محصول وش به محلوج جهت تحویل به کارخانجات نخریسی می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *