شهرستان بشرویه با تولید سالانه بیش از ۸۰۰ تن بذر پنبه، تنها تولید کننده رقم خرداد در کشور است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمابشرویه تنها تولید کننده بذر خرداد در ایران گفت: میزان تولید سالیانه بذر گواهی شده پنبه حدود ۷۶۰ تن و سایر طبقات بذری ازجمله الیت ۶۰ تن، سوپر الیت ۱۵ تن و نوکلئوس ۰.۶ تن است و تمامی بذور دلینته با سموم گائوچو و کاربوکسین تیرام ضد عفونی می‌شود.

سرچاهی افزود: بذر تولیدی بشرویه، علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان به استان‌های اردبیل، قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان شمالی و تمام استان‌های متقاضی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم خرداد زودرس بوده و دو دوره کمتر نیاز به آبیاری دارد و از طول دوره رشد کمتری برخوردار است، افزود: در رقم خرداد امکان کاشت بذر پنبه پس از برداشت گندم وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه، کشاورزان پنبه کار در بشرویه را هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان بشرویه با دارا بودن سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پنبه دارای رتبه اول استان است که میانگین تولید آن دو هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و ۹ هزار و ۸۰۰ تن وش پنبه در سال است.

به گفته وی کاشت پنبه در شهرستان بشرویه از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

سرچاهی افزود: پنبه تولیدی شهرستان بشرویه از لحاظ کیفیت دارای برتری منحصر به فرد بوده به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جزء پنبه‌های با کیفیت کشور است.

وی گفت: میزان اشتغال زایی این محصول در هر هکتار فقط در مراحل کاشت، داشت و برداشت ۹۵ نفر روز است که در مجموع در شهرستان ۳۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

سرچاهی افزود: زمان برداشت پنبه از نیمه مهر ماه آغاز و تا آخر دی ادامه دارد که بخشی از آن به وسیله ۸دستگاه کمباین برداشت پنبه و بخش دیگر آن توسط کارگر برداشت می‌شود.

وی پایین بودن قیمت تضمینی خرید پنبه، عدم حمایت از محصول پنبه و مد نظر قرار ندادن پنبه به عنوان یک محصول اصلی استان، عدم وجود کارخانه لینترگیری در شهرستان، مستهلک بودن دستگاه‌های جین کارخانجات پنبه پاک کنی و فقدان وجود زنجیره کامل پنبه و صنایع وابسته به آن در شهرستان از جمله کارخانه ریسندگی و روغن کشی را از جمله مشکلات کشاورزان پنبه کار استان برشمرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *