رئیس مجمع فعالان اقتصادی کشور گفت: گرچه افزایش صادرات به کاهش محدودیت‌ کرونا و نوسانات ارزی نسبت داده می‌شود، اما کاهش صدور بخشنامه‌های مخل صادرات و بهبود عملکرد سازمان توسعه تجارت هم در بهبود تجارت خارجی و افزایش صادرات به کشورهای همسایه موثر بوده است.
‌تجارت ایران و امارات امسال به 20 میلیارد دلار می‌رسد

محمدرضا حسینا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد تجارت خارجی کشور با همسایگان، گفت: به نظر می‌رسد، دولت سیزدهم در راستای عمل به وعده تقویت دیپلماسی اقتصادی و برقراری ارتباط با کشو‌رهای همسایه عملکرد مثبتی داشته است، به طوری که بررسی ها نشان می‌دهد میزان مبادلات تجاری ایران با همسایه‌های غربی و جنوبی از جمله عراق و امارات در ماه‌های اخیر افزایش داشته است و مذاکرات برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهایی دیگر همچون قطر و قزاقستان نیز در جریان است.

* تجارت ایران و امارات به 20 میلیارد دلار می‌رسد

رئیس مجمع فعالان اقتصادی کشور افزود: در حال حاضر روند تجاری ایران و امارات رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تجارت دو کشور به 20 میلیارد دلار برسد. همچنین آمارها نشان می‌دهد در 10 ماهه ابتدای امسال 7 میلیارد و 280 میلیون دلار کالا از ایران به عراق صادر شده است و برای اولین بار نیز عراق 920 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. در این میان در ۱۰ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۱۷۷ میلیون دلار از ایران به سوریه صادر شده که در مقایسه مدت مشابه پارسال (۹۵ میلیون دلار) ۸۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

* دلایل افزایش صادرات در ماه‌های گذشته

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با ارزیابی وضعیت فعلی کشور در حوزه تجارت خارجی در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر اظهار داشت: اگرچه افزایش صادرات در ماه‌های گذشته به کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا و نوسانات ارزی نسبت داده می‌شود، اما واقعیت این است که مواردی همچون کاهش صدور بخشنامه‌های مخل صادرات از سوی دولت و بهبود عملکرد سازمان توسعه تجارت منجر به تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی با برنامه‌ای هدفمند شده که در روند بهبود تجارت خارجی و همچنین افزایش صادرات به کشورهای همسایه تاثیرگذار بوده است.

حسینا بیان داشت: استفاده از سیاست همسایگی در دولت سیزدهم برای تامین منافع متقابل نه تنها تاثیر راهبردی بر صلح، ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت، بلکه می تواند در صورت عدم رفع تحریم‌ها، تامین رفاه و آسایش مردم را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی همچون عضویت رسمی و دائمی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، گفت: گسترش روابط با همسایگان و نگاه به شرق برای کاهش اثر تحریم‌ها به عنوان اولویت نخست سیاست خارجی دولت سیزدهم که این موضوع باعث ایجاد امید در بین فعالان اقتصادی است.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: برای رشد و توسعه کشور و تامین رفاه و آسایش مردم باید تعاملات اقتصادی کشور با سایر کشورها در سطوح منطقه ای و جهانی افزایش پیدا کند که البته دولت در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است، اما آماده سازی زیرساخت‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های بانکی و لجستیکی نیز در این راستا دارای اهمیت زیادی است که از دولت سیزدهم انتظار می رود به این موارد نیز توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل نقش مهمی در قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده دارد، اظهار کرد: فراهم شدن زمینه‌های سیاسی و لجستیکی بین ایران و کشورهایی که تمایل به افزایش روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران دارند، می‌تواند توسعه روابط اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

رییس مجمع فعالان اقتصادی گفت دسترسی به تجارت، تکنولوژی و سرمایه بین‌المللی می‌تواند شرایط اقتصادی مطلوبی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *