مدیر پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حالی که طی سال‎های اخیر اقدامات خوبی در رابطه با توسعه کشت پنبه در استان انجام شد اما خشکسالی بی‌سا‌بقه در گلستان کاهش سطح و عملکرد این محصول در استان را رقم زد.
خشکسالی، سطح کشت پنبه در گلستان را کاهش داد/ توسعه کشت پنبه در گلستان نیازمند حمایت بیشتر مسوولان

علی موسی‌خانی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه پنبه یکی از محصولات‌ مهم در تابستان محسوب می‌شود، اظهار کرد: به دلیل اهمیت اشتغالزایی و تناوب زراعی و دیگر فوایدی که پنبه دارد باید این محصول مورد حمایت بیشتر وزارت و سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در سال‎های اخیر در بحث پنبه توفیقات خوبی در افزایش سطح کشت و ارقام و بازرگانی آن انجام شد تا جایی که از کشت ۱۰ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار رسیدیم و در تابستان ۱۴۰۰ برنامه‎ریزی برای کشت ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار رسید اما متأسفانه به دلایل شرایط خشکسالی و نبود آب در سدها کشاورزان پنبه‌کار موفق به کشت نشدند بنابراین در ۱۸ هزار هکتار اراضی استان پنبه کشت شد و البته عملکرد خوبی را شاهد نبودیم.

وی افزود: پنبه یک زراعت کم‌آب‌بر است سیاست وزارت و سازمان جهاد کشاورزی جایگزینی زراعت‎های کم‌آب به جای زراعت‎های پر‌آب‌طلب است چرا که اگر با شرایط تنش خشکسالی مواجه شویم این زراعت‎ها محصولی را به کشاورز می‎دهند تا حداقل هزینه‎های خود را جبران کنند بنابراین باید از لحاظ فنی، تأمین نهاده و از همه مهمتر بحث اقتصادی از این محصولات حمایت شود.

مدیر پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشاورزان باید از آبیاری غرقابی به سمت آبیاری تحت فشار روی آوردند، افزود: با استفاده از آبیاری بارانی و قطره‎ای کشاورزان می‎توانند با آب کمتر محصول بیشتری به دست آوردند.

موسی‌خانی گفت: احداث آب‌بندان‎ها و لوله‎گذاری در اراضی کشاورزی در حال انجام است و اکثر کشاورزان از این روش‎ها استقبال می‎کنند در این رابطه دولت تسهیلاتی همچون یارانه ۸۵ درصدی در اختیار کشاورزان قرار می‎دهد در حالی که در بحث لوله‌گذاری استقبال خوبی انجام شده اما لازم است اعتبارات بیشتری در سیستم‎های آبیاری تحت فشار تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه هزینه و سرمایه‎گذاری اولیه سیستم‎های جدید آبیاری زیاد است، افزود: بعضأ شاید کشاورزان در مقابل سرمایه‎گذاری اولیه مقاومت کنند، از سویی بحث مهم امنیتی در سیستم‎های آبیاری نیز مطرح است چرا که بعد از پیاده‎سازی سیستم‎های نوین آبیاری در اراضی سرقت‎هایی اتفاق می‎افتد که کشاورزان را در استفاده از این تجهیزات مردد می‎کند.

استان گلستان در سال‌های گذشته بخش عظیمی از پنبه مورد نیاز کشور را تأمین کرد و به یکی از قطب‌های اصلی کشت این محصول تبدیل شد.

هر ساله زراعت پنبه در گلستان با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول از اواخر شهریور تا دی ماه ادامه می یابد.

اقلیم متنوع، زمین‌های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی‌آباد از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای احیای زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی و شمالی گلستان هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را در خود جای داده و ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی و باغی حاصل‌خیز دارد که به سبب تنوع آب و هوایی سالانه چند کشت در آن انجام می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *