نوسان‌گیران ارزی در ۲۰ روز نخست سال جدید تا کنون حدود ۷ درصد از معاملات دلاری خود سود کسب کرده‌اند که این رقم از شاخص بازدهی کل سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد بیشتر است.

رویداد۲۴ در دومین روز کاری هفته شاخص ارزی به مرز دو کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی نزدیک شد. بررسی فضای مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که فشار خریداران نسبت به فروشندگان افزایش یافته و متقاضیان ارز در حال تزریق سرمایه‌های ریالی خود به بازار هستند. طبق مشاهدات به عمل آمده از گفتگو‌های معامله‌گران ارزی بازار سبزه‌میدان، اکثریت این افراد دلیل افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در سال جدید را توقف روند مذاکرات هسته‌ای وین دانسته و اذعان دارند درصورت انتشار اخبار مثبت حول محور این نشست‌ها، احتمال ریزش مجدد دلار به سمت کانال‌های ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی وجود دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از سوی دیگر، اما برخی از این بازیگران بازار ارز با عدم فروش دارایی‌های دلاری خود و به تبع آن کاهش میزان عرضه در بازار خرد به دنبال افزایش نرخ این ارز در بازار آزاد ارز تهران هستند. از جمله سیگنال‌های سیاسی منفی موجود در بازار روز‌های گذشته نیز می‌توان به پذیرفته نشدن پیشنهاد ارائه شده توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی به دولت آمریکا اشاره کرد. البته پس از انتشار این مطلب، واشنگتن از آماده‌سازی بسته پیشنهادی جدید با توجه به شرایط و مناسبات حال حاضر سیاسی منطقه خبر داد.

روز گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از دیدار خود با ابراهیم رئیسی از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تداوم یافتن روند مذاکرات هسته‌ای خبر داد. دیروز یکشنبه ۲۱ اسفند بازار ارز تهران به روند افزایشی خود ادامه داد. در ابتدای ساعات کاری روز گذشته قیمت دلار با خروج از پله هفتم کانال ۲۷ هزار تومانی در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. در ادامه و در حوالی ظهر دیروز نرخ شاخص ارزی مجددا شاهد افزایش قیمت بود و ارقام پیشنهادی برای فروش دلار توسط معامله‌گران حوالی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تا ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان نوسان می‌کرد.

در ساعات انتهایی بازار روز گذشته معاملاتی در سطح قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز صورت گرفت، اما در نهایت نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز یکشنبه با ۱۰۰ تومان افزایش قیمت به رقم ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. هر برگ اسکناس یورو نیز در بازار دیروز مانند دلار با افزایشی ۱۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه در سطح قیمتی ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

دلار در پاگرد نهایی کانال ۲۷
رضایت نوسان‌گیران ارزی از بازار فروردین

طبق گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» فضای بازار به نفع معامله‌گران افزایشی در حال گردش است. طبق مشاهدات، بسیاری از معامله‌گران در قیمت‌گیری‌های اولیه با دلایلی همچون کمبود موجودی و شرایط نا‌مساعد بازار از فروش دارایی‌های خود سر باز می‌زدند. در مرحله دوم و در صورت جدیت تقاضای شما این افراد با سوءاستفاده از جو افزایشی بازار نرخ‌هایی با اختلافی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی نسبت به نرخ مرجع مطرح و برای افزایش نرخ معاملات خرد دلار تلاش می‌کردند.

لازم به ذکر است که نوسان‌گیران ارزی در ۲۰ روز نخست سال جدید تا کنون حدود ۷ درصد از معاملات دلاری خود سود کسب کرده‌اند که این رقم از شاخص بازدهی کل سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد بیشتر است. البته عده‌ای از این معامله‌گران نیز با اشاره بر ایجاد وقفه در روند نشست‌های هسته‌ای وین از احتمال ریزش نرخ شاخص ارزی در صورت انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت خبر دادند.

هر قطعه سکه امامی نیز با ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه پس از گذشت حدود ۱۰۰ روز (از ۱۲ دی ۱۴۰۰) وارد کانال ۱۳ میلیونی شده و به سطح قیمتی ۱۳ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه:

خبر های مرتبط
سکه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد
برزخ برجام در بازار دلار و سکه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *