به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، معاونت توسعه بازرگانی در راستای سیاست‌ شفاف‌سازی و عدم سرگردانی بازرگانان و شرکت‌های بخش خصوصی، در اطلاعیه شماره ۲، به انتشار فهرست ثبت سفارش‌های ارسال شده به بانک مرکزی اقدام کرد و در این راستا «فهرست منتخبان و اولویت‌دهی (نظر دستگاه) تخصیص ارز کالاهای کشاورزی» مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ را برای استفاده عموم بخصوص شرکت‌های بخش خصوصی منتشر کرد.

در فهرست منتخبان، نتیجه بررسی همه ثبت سفارش‌های دارای درخواست فیش فعال تا انتهای روز ۱۷ اردیبهشت که از سامانه بانک مرکزی دریافت شده است، از نظر احراز شرایط مندرج در شیوه‌نامه اولویت‌دهی تخصیص ارز کالاهای کشاورزی قرار داده شده است.

به‌منظور ایجاد شفافیت و نیز راهنمایی بازرگانان برای رفع مسایل، دلیل عدم احراز شرایط در فهرست منتخبان نمایش داده شده است. در این فهرست عدم تطابق به معنی بیشتر بودن مجموع ارزش درخواست‌های فعال از مجموع ارزش کالاهای وارد شده (کوتاژ) شده یا وجود تامین و تخصیص معتبر به میزان کالای وارد شده (کوتاژ) است. در این صورت لازم است بازرگانان با اصلاح فیش و ایجاد تناسب میان ارزش درخواست و ارزش کالای وارد شده (فاقد تامین و تخصیص) این مساله را رفع کنند تا امکان قرارگیری درخواست در فهرست منتخب آتی ایجاد شود.

در فهرست نظر دستگاه؛ ثبت سفارش‌های حائز شرایط، متناسب با نیاز کالایی و منابع ارزی کشور اولویت‌دهی شده و این فهرست در سامانه بانک مرکزی بارگذاری شده است.

در فهرست درخواست‌های نیازمند اصلاح، ثبت سفارش‌هایی که با وجود ارسال نظر دستگاه ممکن است در مرحله تخصیص دچار مشکل شده باشند، اعلام شده است. در صورت بروز مشکل و عدم ایجاد تخصیص برای این موارد، لازم است بازرگانان در نخستین فرصت اقدام به ایجاد فیش مجدد به میزان فیش قبلی کنند تا در ابتدای هفته مجدد برای این موارد نظر دستگاه ارسال و مشکل آنان برطرف شود.

لازم به ذکر است اطلاعات مورد نیاز برای اجرای این فرایند از سامانه سایر دستگاه‌ها دریافت می‌شود و همان‌گونه که پیش از این نیز اعلام شده است وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال نقص اطلاعات نخواهد داشت، هرچند این وزارتخانه به جهت رفع نواقص و تکمیل، به شکل دوره‌ای اقدام به دریافت و به‌روزرسانی اطلاعات می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *