به گزارش خبرنگار ایرنا، «ابراهیم هزارجریبی» روز چهارشنبه در چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: دولت برای افزایش انگیزه کشت پنبه، به کشاورزانی که سطح کشت خود را نسبت به سال قبل افزایش دهند، تولیدات سطح اضافه شده را ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تضمینی این محصول، خریداری یا معادل ریالی آنرا پرداخت می‌کند.

هزارجریبی همچنین بیان داشت: شرایط اقلیمی مناطق اشاره شده بویژه در استان گلستان که زمانی تا ۱۸۰ هزار هکتار در آن کشت پنبه انجام می‌شد، برای توسعه کشت این محصول فراهم است ضمن اینکه صنعت فرآوری پنبه هم در کشور وجود دارد.

مجری طرح پنبه وزارت کشور ادامه داد: میزان مصرف آب در کشت پنبه کمتر از دیگر محصولات آب‌بر است و می‌توانیم با بکارگیری نقطه نظرات کارشناسانه، میزان تولید در واحد سطح را از میانگین ۲ تن در هکتار به سه تن افزایش دهیم.

هزارجریبی همچنین از پیگیری صفر شدن عوارض گمرکی واردات پنبه به میزان نیاز کشور(حدود ۳۰ هزار تن) خبر داد و افزود: دولت در ۲ سال گذشته قیمت خرید پنبه را هرسال ۲ برابر کرد با این حال خرید و فروش این محصول بیشتر توافقی انجام می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان هم در این جلسه گفت: استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات در بخش کشت و برداشت شالی و برنج کاری کار کشاورزان استان را راحت کرده است.

امیر یوسفی با تاکید بر اینکه کشاورزی که ۲ تا سه هکتار زمین دارد به دنبال کشت محصولی با صرفه اقتصادی است، افزود: برای کشاورز قیمت تمام شده مهم است تا بتواند محصولی کیفی با قابلیت رقابت با کشورهای همسایه تولید کند.

وی ادامه داد: دنیا محل رقابت است و هر کشاورزی که بتواند محصولی با قیمت تمام شده مناسب و کیفیت بالا تولید کند می‌تواند بازار جهانی را به‌دست گیرد.

به گزارش ایرنا، کشت پنبه در گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اواسط فروردین ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *