اصفهان- گرانی بازار لباس های گرم در آستانه فصل سرد، بازار پوشاک اصفهان را منجمد کرده است؛ قیمت ها نجومی شده اند و سبد خانواده ها را از خرید پوشاک زمستانه خالی کرده اند.

بازار؛ عارف اصفهانی: بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا، بازارها هنوز گرم نشده و زمستان رکود، فروشندگان پوشاک اصفهان را گلایه مند کرده است.

صنف پوشاک اصفهان که به واسطه کرونا تا چندی پیش زمین گیر شده بودند و انتظار داشتند که با کمرنگ شدن کرونا بازار پوشاک رونق گیرد حالا به خاطر گرانی در بازار لباسهای زمستانی و قیمت های میلیونی باز هم نتوانسته اند بازارشان را گرم کنند.

به گفته فروشندگان بازارها با وجود اینکه شلوغ است اما خریدار ندارد. مردم می آیند، می بینند و می روند بدون اینکه خریدی داشته باشند؛ مسئله ای که باعث شده کاسبان اصفهان در بازار فصل سرد، مگس‌پرانی کنند و فروش به قدری پایین بیاید که گاهی فروشندگان در طول روز حتی یک مورد فروش هم نداشته باشند.

حالا صنف پوشاک‌فروشان اصفهان که امیدشان به فروش لباس های گرم در فصل سرد بود، به ناامیدی تبدیل شده است. امیری یکی از فروشندگان لباس در خیابان نظر که یکی از بازارهای فروش پوشاک به شمار می رود از جمله کسانی است که همانند هم‌صنفانش از گرانی ها شکایت دارد.

این فروشنده در گفت و گو با بازار می گوید: ما گران می خریم و مجبوریم که گران هم بفروشیم؛ خودمان هم از این وضعیت راضی نیستیم، هر روز صبح کرکره فروشگاه را بالا می‌کشیم، به این امید هستیم که بازارمان خوب باشد، اما گاهی اوقات حتی دشت هم نمی کنیم. اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند خیلی ها نمی توانند ادامه دهند و باید ببندند و بروند. تورم نمی گذارد مردم به فکر خرید پوشاک باشند. گرانی ها این قدر زیاد است که کمر مردم را خم کرده است. حقوق ها آن قدر نیست که به پوشاک برسد چرا که اولویت مردم فراهم کردن مایحتاج اصلیشان است.

پیمان از دیگر فروشندگانی است که در میدان انقلاب کاسبی می کند و شغلش پوشاک است؛ او هم در گفت و گو با بازار از روزهای سرد و کساد بازار پوشاک اصفهان می گوید و معتقد است اگر به همین ترتیب روزها بدون مشتری بگذرد رسته پوشاک فروشان اصفهان ورشکست می شوند.

قیمت های میلیونی لباس گرم

در مقابل فروشندگان، مشتریانی هم هستند که از گرانی لباس گرم در روزهای مانده به زمستان می‌گویند. یکی از این مشتریان به بازار می‌گوید: من هر سال لباس گرم جدید مطابق مد بازار می‌خریدم؛ ولی با پرسیدن قیمت‌ها در هر فروشگاه، متوجه شدم امسال توان خرید ندارم.

یکی دیگر از خریداران نیز می‌گوید: با این قیمت‌ها و در این اوضاع مجبور نیستم لباس گرم بخریم و از لباس‌های قدیمی خود استفاده می‌کنیم. البته این فقط گفته این خریدار نبود و بیشتر اصفهانی‌ها این روزها تصمیم گرفته‌اند از لباس‌های گرم قدیمی‌شان استفاده کنند. تعدادی از خانواده‌ها نیز که برای خرید لباس فرزندان خود ناچار هستند؛ همه حساب‌کتاب‌هایشان بر این است تا هرچه دارند و ندارند، جمع کنند و فقط برای فرزندان خود لباس گرم خریداری کنند.

امپراطوری قیمت ها در بازار پوشاک گرم باعث شده که چندان تفاوت قیمتی بین لباس های بچگانه و بزرگسال نباشد و بچه گانه ها هم با قیمت های نجومی روبرو باشند

این در حالی است که امپراطوری قیمت ها در بازار پوشاک گرم باعث شده که چندان تفاوت قیمتی بین لباس های بچگانه و بزرگسال نباشد و بچه گانه ها هم با قیمت های نجومی روبرو باشند. به گفته برخی از مشتریان حتی با پس‌انداز پول، نیز نمی توانیم همه اقلام زمستانه را خرید کنیم و باید به بعضی از آنها رضایت دهیم.

حالا قدرت خرید پایین، باعث شده که اصفهانی‌ها با وجود اینکه به خرید لباس گرم در فصل پیش رو تمایل دارند اما نتوانند به خواسته خود عمل کنند و به همین خاطر هم رونقی در بازارهایی که شکل و شمایلشان با تغییر فصل تغییر کرده نباشد.

تنها کافی است پرسه کوتاهی در بازارها بزنی تا با کاپشن های یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی و پافرهای ۸۰۰ هزار تومانی روبرو شوی. جنس های ضعیف تر هم چندان قیمت های پایینی ندارند و آنها هم بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت خورده اند.

در این خصوص با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان صحبت کردیم. ابراهیم خطابخش، در گفت و گو با بازار ضمن اشاره به اینکه امسال بازار پوشاک در این فصل در رکود بی سابقه ای به سر می برد اظهار داشت: پوشاک زمستانه قبل از شروع فصل سرد در فروشگاه ها به وفور می آید و از این لحاظ کمی و کاستی وجود ندارد اما آنچه که مشخص است رکودی است که به واسطه تورم ایجاد شده است.

ابراهیم خطابخش با اظهار تاسف از اینکه بازار پوشاک اصفهان در وضعیت خوبی نیست تصریح کرد: گرچه امیدواریم با سرد شدن بیشتر بازار پوشاک گرم تکان بخورد اما در حال حاضر با افت فروش شدیدی در این بازار روبرو هستیم.

بازارهایی خلوت در انتظار مشتری

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان افزود: با وجود اینکه برخی از فروشگاه ها حراج کرده بودند و نسبتا خریدار بیشتری داشتند اما با اینهمه مانند سال های قبل نبود و به خوبی شاهد هستیم که مراکز فروش و پاساژها در تمامی نقاط شهر در رکود به سر می برند و مشتری ندارند.

خطابخش در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر آیا امسال با کاهش کرونا وضعیت بهتر از سابق نیست گفت: انتظار این بود که وضعیت نسبت به ماه ها قبل بهتر شود و با کاهش شیوع کرونا بازارهای شلوغ تری داشته باشیم اما متاسفانه این وضعیت به نسبت مدت مشابه بدتر شده و شاهد رکود بیشتری در این زمینه هستیم.

گرانی هزینه‌های تولید مانند مواد اولیه، اجاره هزینه حامل‌ها نرخ تولید را افزایش داده و به همین نسبت توزیع کننده هم پوشاک را گران‌تر از تولیدکننده خرید می‌کند و در نهایت به میزان افزایش هزینه‌ها بر قیمت نهایی کالا افزوده می‌شود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان از وضعیت نامناسب صادرات پوشاک نیز خبر داد و بیان کرد: امسال پوشاک بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در برخی موارد حتی بیشتر افزایش داشته است و همین باعث ریزش مشتریان شده است.

وی توضیح داد: گرانی هزینه‌های تولید مانند مواد اولیه، اجاره هزینه حامل‌ها نرخ تولید را افزایش داده و به همین نسبت توزیع کننده هم پوشاک را گران‌تر از تولیدکننده خرید می‌کند و در نهایت به میزان افزایش هزینه‌ها بر قیمت نهایی کالا افزوده می‌شود.

خطابخش با اشاره به اینکه فروش پوشاک نسبت به سال گذشته تقریبا صفر است؛ گفت: بازار در مدت مشابه سال گذشته رونق داشت و تولید ایرانی نیز سرپا بود اما با وجود اینکه در شرایط فعلی عرضه زیاد است؛ ولی تقاضا وجود ندارد که همین موضوع موجب به وجود آمدن رکود مضاعف در بازار پوشاک شده است.

مدهایی که خریدار ندارد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان تاکید کرد: در بازار پوشاک اصفهان عرضه زیاد لباس گرم مشهود است و انواع لباس با مد جدید در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد؛ ولی مردم به واسطه گرانی خرید نمی‌کنند. در واقع کاهش قدرت خرید مردم موجب شده فقط از پس خرید مواد خوراکی برآیند و به لباس‌های گرم سال‌های قبل خود بسنده کنند و دود خرید نکردن مردم نیز بیشتر از همه به چشم کاسبانی می‌رود که از پس پاس کردن چک‌های خرید لباس گرم در سال جاری برنمی آیند.

بازار پوشاک اصفهان در حالی در وضعیت رکود به سر می برد که برآوردها نشان داده در سال گذشته قاچاق پوشاک حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

علی اسماعیلی، کارشناس اقتصاد در این زمینه در گفت و گو با بازار گفت: تولیدکنندگان و تشکل های تخصصی حوزه نساجی و پوشاک اصفهان از بازگشت دوباره پوشاک استوک به بازار ایران خبر می دهند و می گویند، به دلیل عدم رعایت استمرار در اجرای مرحله ابتدایی طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه، حالا مجدد قاچاق بازگشته و شاهد سرازیر شدن پوشاک استوک در بازار هستند؛ به نحوی که طبق مشاهدات میدانی، حجم پوشاک قاچاق در بازار به شدت گسترش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار پوشاک اصفهان اشغالزایی زیادی را دربر دارد و به همین خاطر بحران در این بازار منجر به مشکلات زیادی برای اقتصاد اصفهان می شود تصریح کرد: بحران اقتصادی بازار پوشاک همانند دومینویی است که رفته رفته در صورت استمرار در عرصه صادرات هم وارد می شود.

وی حمایت دولت و اتاق بازرگانی از فعالان پوشاک، پرداخت وام با سود کم و حمایت از بازار پوشاک را از جمله بسته های حمایتی برای فعالان این بازار دانست.

اسماعیلی ادامه داد: هنر مدیریت آن است که بتوان با برنامه ریزی کارشناسی، تصمیم گیری صحیح، سریع و اقدام فوری خسارت ها را کاهش دهیم و فرصت های جدیدی برای حل بحران ها ایجاد کنیم تا فعالان بازار پوشاک و تولید کنندگان بیش از این دچار مشکل نشوند.

رکود پارچه های زمستانه در فصل سرد

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان نیز در این رابطه در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه بر طبق روال سالهای گذشته قاعدتا با تغییر فصل باید وضعیت بسیار خوبی را در فروش تجربه می‌کردیم اما متاسفانه این امر محقق نشده و درحال حاضر با وضعیت بسیار بد و رکود شدید در بازار پوشاک شرکت مواجه هستیم اظهار داشت: با وجود اینکه تولید کنندگان دریافته اند که باید کیفیت خود را برای رقابت بهتر بالا ببرند اما این باعث نشده که بازارشان رونق یابد.

منصور شیشه گر در پاسخ به این سوال که این رکود آیا به خاطر نوسان زیاد در بازار نساجی اصفهان و پارچه های زمستانه هم ایجاد شده گفت: دقیقا این موضوع را تایید می کنم که محصولات نساجی اصفهان اکنون دچار نوسان قیمت شده اند و این موضوع در رابطه با پارچه های زمستانه نیز به وجود آمده و باعث دوگانگی خریدار شده است.

قیمت فرش و پوشاک در بازار به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر شده و حضور مردم را در این بازار هر روز کمرنگ کرده است

وی بالا رفتن قیمت ارز و مشکلات و گرانی های اخیر را از دلایل اصلی کاهش خرید مردم دانست و از کاهش ۷۰ درصدی خرید پارچه های زمستانه نسبت به سال های قبل خبر داد.

رئیس اتحادیه صنایع نساجی استان اصفهان تاکید کرد: قیمت فرش و پوشاک در بازار به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر شده و حضور مردم را در این بازار هر روز کمرنگ کرده است.

شیشه گر ادامه داد: بزرگترین خواسته ما از دولت رسیدگی و نظارت بر حوزه نساجی اصفهان و راه اندازی دوباره بسیاری از واحد های تولیدی این صنعت است.

وی با تاکید بر اینکه واردات پوشاک قاچاق ضربه های زیادی به تولید کننده وارد می کند افزود: پارچه های قاچاق از چین و ترکیه و کشورهای همسایه وارد می شود و مانند پتکی بر سر پارچه ایرانی می خورد.

مطابق آمار منتشره بانک مرکزی، سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی ۱۵۰ دلار در سال است و با احتساب جمعیت کشور، گردش مالی بالایی دارد و انتظار می‌رود مسئولان بانک‌ها تعامل واقعی با فعالان این صنعت داشته باشند.

به گفته کارشناسان در این شرایط انتظار می‌رود حمایت مسئولان از تولیدکنندگان پوشاک و صنایع پارچه داخلی بیشتر شود تا مردم هم بتوانند با خیالی آسوده از بازار خرید کنند تا با هزینه هایی که بابت خرید می دهند به فروشندگان و تولیدکنندگان این صنعت کمکی کرده باشند، اکنون وقت آن رسیده که مسئولان ذیربط در این زمینه به خط شوند و برای نجات بازار پوشاک از رکود چاره اندیشی کنند، اگر حمایت از بازار داخلی پوشاک به خوبی صورت بگیرد قطعاً تولیدکنندگان اصفهانی هم می توانند با تولید بهتر به اقتصاد این استان کمک کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *