رئیس کل گمرک ایران با تشریح وضعیت حجم تجارت خارجی گفت: در 11 ماهه امسال 38.5 میلیارد دلار صادرات و 14.4 میلیارد دلار واردات کالای اساسی وجود داشته است.

سیدمهدی میراشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به حجم تجارت خارجی 11 ماهه کشور اظهار داشت: صادرات در این مدت 38.5 میلیارد دلار بوده که وزن آن 125.2 میلیون تن است. که به لحاظ ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 4.4 و به لحاظ وزن 17.6 درصد رشد دارد.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به آمار واردات کشور تاکید کرد:در این مدت 32.4 میلیون تن واردات با رشد 10.8 درصدی به لحاظ وزن وجود داشته که ارزش آن 39.9 میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش دارد.

میراشرفی با بیان اینکه در حال حاضر 1.4 میلیارد دلار صادرات کمتر از واردات است، گفت: در صورتی که صادرات برق به کشورهای همسایه و خدمات فنی مهندسی را به آن اضافه کنیم قطعا تراز تجاری کشور مثبت خواهد بود.

وی در مورد کشورهای عمده صادراتی و وارداتی تصریح کرد: به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان عمده مقاصد صادراتی بوده و نیز چین، امارات،‌ ترکیه، هند و آلمان عمده کشورهای وارداتی محسوب می‌شوند.

معاون وزیر اقتصاد در مورد کالاهای اساسی نیز عنوان کرد: تا سوم اسفند ماه امسال 25 قلم کالای اساسی بالغ بر 14.4 میلیارد دلار با رشد 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل کالا به کشور آمده که وزن آن 23.2 میلیون تن با رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *