عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با رد وارد شدن صنایع نساجی و پوشاک به دوره رکود، خواستار تقویت صادرات محصولات و تولیدات این صنایع شد.

به گزارش بازار، علیرضا حائری در دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک افزود: عمده مشکل صنایع نساجی و پوشاک کاهش تقاضای مصرف و انباشت کالا در انبارها است.

وی گفت: برخلاف آنچه در برخی محافل و سایت‌ها مطرح می‌شود، این صنعت وارد رکود نشده است.

حائری افزود طبق تعریف علمی، اگر اقتصاد یا صنعتی دو دوره متوالی سه‌ماهه رشد منفی داشته باشد، وارد دوره رکود شده است و اگر در دو دوره سه ماهه رشد مثبت تجربه کند، از رکود خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: مطابق اعلام مسئولان، رشد ۵.۱ درصدی در کل بخش صنعت در سه ماهه نخست امسال محقق شد که این رقم در صنعت نساجی منفی نبوده است. هرچند آمارهای سه ماهه دوم سال هنوز منتشر نشده، اما حتی اگر رشد زیربخش نساجی در این مدت منفی باشد، باز هم نمی‌توان گفت این صنعت وارد رکود شده است.

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: با این حال رصد بازارها و همچنین فروش شرکت‌ها حکایت از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش انباشت کالا در انبارها دارد و با کاهش قدرت خرید مردم یکی از نخستین اجناسی که از سبد خرید خانوارها خارج می‌شود پوشاک است.

وی افزود: در این شریط باید بتوان علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، بخش صادرات را هرچه بیشتر فعال کرد تا حبس نقدینگی شرکت‌ها در انبارها موجب کاهش ظرفیت و تولید نشود.

حائری ادامه داد: انباشت کالا در انبارها موجب افزایش مراجعه شرکت‌ها به بانک‌ها برای تامین نقدینگی خواهد شد که فشار مضاعفی به بانک‌ها وارد می‌کند، همچنین اگر شرکت‌ها برای تامین نقدینگی اقدام نکنند وارد محدوده زیان می‌شوند؛ زیرا بهره‌های بانکی در سودآوری شرکت‌ها تاثیر منفی گذاشته و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد که در نتیجه دومینو وار به افزایش قیمت کالاها و فروش کمتر اجناس می‌انجامد.

وی گفت: صنعت نساجی در مجموع در مقایسه با دوره پیش از کرونا با کاهش صادرات مواجه شده است، به‌طوری که رکورد صادرات این صنعت در سال‌های گذشته ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که برخی مسوولان با احتساب صادرات کیف و کفش، آمار آن را تا یک میلیارد دلار هم عنوان کرده‌اند.

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران افزود: در آخرین سال پیش از همه‌گیری کرونا فقط در بخش کف‌پوش و فرش ماشینی نیم میلیارد دلار صادرات انجام شد، اما کل صادرات صنعت نساجی در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: صنعت نساجی و پوشاک قابلیت و ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و به‌ویژه فقط در بخش کف‌پوش و فرش ماشینی صادرات بیش از یک میلیارد دلاری و به همین میزان صادرات در بخش پوشاک متصور است.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درپایان گفت: نمایشگاه نساجی و پوشاک مکانی مناسب برای شناساندن قابلیت‌ها، توانمندی‌های شرکت‌ها است و امیدواریم برپایی این قبیل رویدادها بتواند راهگشایی برای شرکت‌ها در جهت افزایش فروش و صادرات باشد.

وی گفت: به نمایش گذاشتن دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها و شرکت‌ها، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، نمایش آخرین دستاوردهای علمی و فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌ها به کشور، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و کارآفرینی و اشتغال پایدار، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

گفتنی است؛ در نمایشگاه صنعت نساجی بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی گرد هم آمده‌اند و ضمن ارائه توانمندی‌های خود، زمینه‌های سرمایه گذاری، مبادلات تجاری و بازرگانی را فراهم کرده و با یکدیگر به گفتگو و تبادل اطلاعات نوین این صنعت می‌پردازند.

در این نمایشگاه ۱۵۵ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت خارجی از هشت کشور شامل آلمان، ایتالیا، تایوان، ازبکستان، کره جنوبی، ترکیه، هند و چین جدیدترین تولیدات و خدمات خود را در حوزه صنعت نساجی ارائه می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *