علی موسی‌خانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: برداشت وش پنبه از زمین‌های زیر کشت این محصول در استان به علت افزایش دما نسبت به سال زراعی قبل، زودتر از تقویم برداشت (شهریورماه) در گمیشان، ترکمن و آق‌قلا آغاز شده است.

وی ادامه داد: ۹ کارخانه پنبه پاک‌کنی گلستان مشغول خرید توافقی وش از بهره‌برداران منطقه هستند که برای هر کیلوگرم محصول علی‌الحساب ۳۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کنند.

به گفته وی خرید تضمینی وش پنبه برای سال زراعی جاری هر کیلوگرم ۲۸۰ هزار ریال توسط شورای اقتصاد تعیین شده است اما با وجود تعیین قیمت تضمینی توسط دولت، این محصول براساس کیفیت الیاف آن بین ۳۵۰ تا ۳۰۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شود.

موسی خانی یادآور شد: امسال ۱۵ هزارهکتار زمین در استان گلستان به زیر کشت پنبه رفته که برآورد تولید از این اراضی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تُن وش پنبه است.

به گزارش ایرنا، کشت پنبه در استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر آذرماه پایان می‌یابد.

اقلیم متنوع، زمین‌های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه‌های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد کتول از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *