ایا برایتان پیش آمده است که چاپ‌ روی پارچه ‌های مختلف چگونه انجام می‌شود؟

اگر در صنعت چاپ فعالیت داشته باشید احتمالاً مطالبی راجع به دستگاه چاپ پارچه شنیده‌اید. در صنعت دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که کار تولیدات آن را با سرعت بهتر و بازدهی بالاتری انجام می‌دهد. گستردگی صنعت چاپ پارچه در سال‌های اخیر و اهمیت آن باعث پیدایش انواع مختلف دستگاه چاپ پارچه شده است.

دستگاه چاپ پارچه پلاتر

استفاده از این دستگاه بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. مقدار چاپ محصولات در آن به تعداد سیلندر دستگاه بستگی دارد. در استفاده از این دستگاه هیچ محدودیتی در انتخاب طرح و رنگ وجود ندارد.

امروزه چاپ روی پارچه به روش‌های دیجیتال انجام می‌شود. شامل چاپ مستقیم و غیرمستقیم می‌شود و روش سابلیمیشن که به آن چاپ ترانسفر نیز می‌گویند. چاپ پارچه به روش سابلیمیشن در دو مرحله اصلی انجام می‌شود.

در واقع برای این نوع چاپ به دو دستگاه چاپ پارچه نیاز دارید. قبل از این که این دو دستگاهرا به طورکامل معرفی کنیم، بهتر است به اختصار مراحل چاپ سابلیمیشن را شرح دهیم. در چاپ پارچه به این روش ابتدا باید طرح مورد نظر و آماده شده در کامپیوتر را روی کاغذ رول سابلیمیشن چاپ کنید و در مرحله بعد با ایجاد حرارت و فشار مناسب با کمک دستگاه مخصوص آن، طرح روی کاغذ را بر روی پارچه پیاده کنید.

سابلیمیشن در لغت به معنی تصعید است و در عمل نیز چاپ با روش تصعید انجام می‌شود. در زیر نحوه عملکرد این دو دستگاه را شرح می‌دهیم.

دستگاه چاپ پارچه ( پلاتر)

اگر قصد دارید از خدمات سابلیمیشن برای چاپ روی پارچه استفاده کنید باید حتماً یک دستگاه پلاتر داشته باشید. در واقع پلاتر گام اول برای چاپ سابلیمیشن می‌باشد.

این دستگاه وظیفه چاپ جوهر سابلیمیشن بر روی کاغذ مخصوص آن را به عهده دارد. دستگاه پلاتر سابلیمیشن برای چاپ لباس‌های ورزشی، پارچه‌های مخمل و

سایر پارچه‌های شال و روسری، روتختی، رومبلی، پارچه پرده‌ای و سایر تجهیزات استفاده می‌شود. این دستگاه محدودیتی در ابعاد پارچه ندارد و می‌توان از

این دستگاه مخصوص برای چاپ در ابعاد گسترده و بزرگ استفاده کرد.

پلاتر می‌تواند انواع جوهر سابلیمیشن را چاپ کند. در برخی از این دستگاه‌ها نیز امکان استفاده از جوهر ها وجود دارد و می‌توان با آن چاپ‌های مخصوصی را انجام داد.

این دستگاه بیشتر برای کارگاه‌های چاپ روی لباس و کارگاه‌ چاپ پارچه مناسب است.

ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه چاپ پارچه، استفاده از آن را برای چاپ انواع منسوجات ایده آل ساخته است. دستگاه پلاتر اصلی‌ترین و مهم‌ترین دستگاع در

مراحل ابتدایی چاپ شناخته شده است.

پلاتر شباهت‌های ساختاری زیادی به دستگاه چاپ بنر که برای چاپ با عرض‌های زیاد استفاده می‌شود، دارد.

برای کارکرد این دستگاه یک مخزن جوهر در آن تعبیه شده است و عملیات چاپ سابلیمیشن از جوهر سابلیمیشن استفاده می‌شود.

با استفاده از این دستگاه می‌توان طرح اولیه روی کاغذ سابلیمیشن و حتی پارچه‌های تشکیل شده از الیاف مصنوعی مانند ساتن و ریون را ایجاد کرد.

نکته مهم در این خصوص این است که اگر نوع جوهر استفاده شده در مخزن پلاتر را تغییر دهید کارایی دستگاه تغییر کرده و حتی سیستم چاپ نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

دستگاه چاپ پارچه ( کلندر)

دستگاه کلندر که به آن دستگاه ترانسفر پارچه نیز می‌گویند در واقع به نوعی مکمل پلاتر می‌باشد. این دستگاه حرارت را به صورت غلطکی بر روی پارچه اعمال کرده و

طرح روی کاغذ سابلیمیشن را بر روی پارچه چاپ می‌کند.

در واقع عمل انتقال تصویر در این دستگاه با استفاده از حرارت و بر اساس تکنولوژی سابلیمیشن انجام می‌شود.

در این دستگاه چاپ بر روی پارچه یک غلطک مخصوص استفاده شده است که گردش آن به همراه حرارت باعث تصعید جوهر و در نهایت انتقال آن به

شکل تصویر روی کاغذ به سطح پارچه می‌شود.

طراحی ویژه این دستگاه امکان استفاده از آن برای شرکت‌های مختلف چاپ پارچه و سایر سطوح انعطاف‌پذیر را فراهم کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *