ایسنا/خراسان جنوبی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه چرخه تولید و فرآوری پنبه در استان به نوعی تکمیل است، گفت: اکنون تولید بذر خرداد در اختیار استان است، همچنین طرح لینترگیری پنبه در ستاد خاوران به تصویب رسیده است و کارخانه آن در حال اجرایی شدن است.

سیدمجتبی حسینی، امروز شنبه چهارم دی گفت: رتبه ششم کشور را در زمینه تولید پنبه داریم و اکنون سطح زیر کشت خراسان جنوبی ۶ هزار و ۸۳۵ هکتار است که تا کنون ۴ هزار و ۵۵۴ هکتار برداشت شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در زمینه گلایه کشاورزان از کود و سموم بی‌کیفیت اظهار کرد: نظارت بر توزیع آنها در خراسان جنوبی حتی قوی‌تر از استان‌های دیگر وجود دارد و فقط نیاز است که کشاورزان حتما از فروشنده‌های معتبر خریداری کنند.

به گفته وی همواره از کودها و سموم نمونه‌گیری می‌شود تا مشکلی وجود نداشته باشد و اگر کشاورزان از مبادی قانونی و کود و سموم لیبل‌دار خریداری کنند مشکلی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: یک مشکل فنی که در این زمینه وجود دارد و کشاورزان به آن توجه نمی‌کنند استفاده درست با توجه به شرایط و شیوه استفاده از کودها و سموم است.

حسینی تصریح کرد: در اکثر مواقع عدم اثر بخشی کودها و سموم به دلیل استفاده نادرست است یا از فروشگاه‌های مجوزدار خریداری نمی‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره ارقام مختلط بیان کرد: رقم خرداد در انحصار خراسان جنوبی است که نظارت بر آن بسیار زیاد است اما کشاورزان به دلیل ارزان بودن بذوری که در فروشگاه‌های غیرمجاز وجود دارد با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی درباره طرح کشاورزی قراردادی که وزیر پیگیر آن است گفت: در سال اول به صورت پایلوت فقط برای کود و بیمه محصول گندم در ۱۷ استان اجرایی شد که البته خراسان جنوبی جزء این استان‎‌ها نبود.

حسینی در زمینه برداشت مکانیزه پنبه در استان اظهار کرد: ۱۰ دستگاه کمباین برای برداشت پنبه در خراسان جنوبی وجود دارد و مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به نوسانات قیمت خرید پنبه بیان کرد: خرید آن به صورت توافقی انجام می‌شود و با توجه به نوسانات عرضه و تقاضا، میزان تولید و تورم تغییر پیدا می‌کند.

حسینی یادآور شد: همچنین مزارع تکثیر بذر در خراسان جنوبی وجود دارد و چندین کارخانه پنبه پاک‌کنی در استان وجود دارد و یک کارخانه ریسندگی نیز در استان فعال است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *