ایسنا/گلستان رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی در زمان برداشت تأکید کرد.

مریم برزنونی شنبه ۱۶ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران، از آغاز برنامه‌ریزی معاینه فنی کمباین‌ها از انتهای اسفندماه سال گذشته در گلستان خبر داد و اظهار کرد: کشاورزان گلستانی در سال ۱۴۰۱، سال بسیار سخت و خشکسالی بسیار شدید را تجربه کردند.

وی با بیان اینکه امسال هم وزن ۱۰۰۰ دانه محصولات نسبت به سنوات گذشته بسیار کمتر است، افزود: با توجه به شرایط موجود می‌طلبد سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان و کمباین‌داران دست به دست هم دهند تا بهترین محصولات کشاورزی را با کمترین تلفات در گلستان برداشت کنیم.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان، محدودیت‌های گلستان در حوزه مدیریت آب در شرایط خشکسالی امسال را قابل توجه خواند و تأکید کرد: در صورتی که کشاورزان منابع آبی ندارند و مایل به کشت شالی به روش خشکه‌کاری نیستند از کشت شالی به روش غرقابی بپرهیزند و از محصولات جایگزین مانند پنبه، آفتابگردان و امثال آن استفاده کنند.

برزنونی در ادامه بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: بخشی از تلفات محصولات کشاورزی در زمان برداشت در مزرعه و بخش دیگر ناشی از ضایعات طبیعی است و بخشی دیگر هم در زمان حمل محصول از مزرعه تا مراکز خرید اتفاق می‌افتد.

وی بر ضرورت رعایت نکات لازم از زمان کاشت تا برداشت تأکید کرد و یادآور شد: مسأله دیگر مدیریت محصول در دوره داشت است، کشاورزانی که در حال حاضر در مزرعه کشاورزی خود با نوعی از علف هرز مواجه هستند باید نسبت به رفع آن اقدام کنند چراکه در زمان برداشت برای کمباین ایجاد مزاحمت کرده و بخشی از محصول را تلف می‌کند.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان از حل مشکل سوخت کمباین‌داران فاقد پلاک در استان گلستان خبر داد و تصریح کرد: سوخت کمباین‌های فاقد پلاک با پیگیری‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های متولی در حال رفع است و امیدوارم کمباین‌داران فاقد پلاک در بحث سوخت با مشکل مواجه نشوند.

برزنونی با اشاره به اینکه به منظور کاهش ضایعات و هدررفت محصولات کشاورزی، دوره‌های آموزشی برای کارشناسان کشاورزی، کمباین‌داران و کشاورزان برگزار می‌شود، بیان کرد: معاینه فنی و بازدیدها از کمباین‌ها نیز در حال انجام است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از هفته آینده اولین برداشت‌ها از مزارع زودکاشت جو و کلزا در استان گلستان آغاز شود، همه کشاورزان هنگام حمل، محصول خود را از زمان برداشت تا رساندن به مراکز خرید درون کاور بریزند تا دچار هدررفت و تلفات محصول نباشند، همچنین کامیون‌ها و ماشین‌های حمل بار را از مراکز مجاز تهیه کرده و اقدام به تهیه بارنامه کنند تا در صورت سرقت با مشکل مواجه نشوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *