کشت پنبه در فارس و دیگر استان‌ها عمدتا از اردیبهشت آغاز می‌شود. توصیه می‌شود کشاورزان پنبه کار به کشاورزی قراردادی رجوع و توصیه‌های فنی کارشناسان را لحاظ کنند.

کشت قراردادی پنبه در اراضی کشور آغاز شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال برنامه کشت 110 هزار هکتار پنبه در کشور طرح ریزی شده است.

ابراهیم هزار جریبی افزود: برای تحقق کشت قراردادی 100 درصدی پنبه، کارخانجات پنبه پاک کنی، صنایع نساجی و برخی از شرکت های بزرگ و فعال ورود کرده‌اند.
وی یاداور شد: قسمتی از نهاده های مورد نیاز پنبه کاران، پرداخت حق بیمه کشاورزان، ارائه خدمات کارشناسی و خرید محصول با قیمت توافقی روز ، از جمله مفاد قرارداد های کشت پنبه است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشت پنبه در مناطق گرم جنوب کشور مانند سیستان و بلوچستان از اواخر زمستان شروع شده است، اظهار کرد: کشت پنبه در دیگر استان ها عمدتا در اردیبهشت اغاز می شود، از این رو توصیه می شود کشاورزان پنبه کار به کشاورزی قراردادی رجوع و توصیه های فنی کارشناسان را لحاظ کنند.
وی با بیان اینکه استان فارس یکی از مهمترین استان های پنبه کاری کشور است افزود: این استان از نظر تولید رتبه اول کشور و از نظر سطح در رتبه دوم کشور را داراست.

وی میانگین عملکرد وش پنبه کشور در سال گذشته را 2500 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و که استان فارس جزو سه استانی است که بیش از 3 هزار کیلوگرم عملکرد در هکتار دارد.
وی با یادآوری اینکه وزارت جهاد کشاورزی زراعت پنبه را در ردیف محصولات اساسی اولویت دار خودش قرار داده است، بیان کرد: علاوه بر کشت قرادادی سه بسته حمایتی دیگر با امضای وزیر جهاد کشاورزی برای زراعت پنبه تصویب و به استان های کشور ابلاغ شده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی؛ تجهیز و نوسازی کارخانه های پنبه پاک کنی را به منظور کاهش هزینه های فرآوری و افزایش کیفیت پنبه تولیدی را یکی از بسته های حمایتی ابلاغ شده دانست.
به گفته وی؛ تجهیز و نوسازی کارخانه های “بذر دلینته پنبه” که یکی از آنها در شهرستان داراب وجود دارد به عنوان یک بسته حمایتی دیگر در دستور کار قرار گرفته تا با اعطای تسهیلات کم بهره کارخانه ها بتوانند خودشان را نوسازی کنند.
هزار جریبی از تخصیص تسهیلات یارانه دار برای تامین و خرید کمباین های پنبه به عنوان سومین بسته حمایتی ابلاغ شده خبر داد و افزود: برنامه این است که همه استان های کشور در پنبه کاری سهیم باشند؛ استان های اصلی کشت پنبه شامل خراسان رضوی، فارس، اردبیل و گلستان است.
او با بیان اینکه در خرید محصول پنبه قیمت تضمینی وجود دارد، اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی معمولا پایین تر از قیمت بازار است و خود بازار قیمت را تعیین می کند و دولت ورودی به خرید نخواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *