به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «جبرئیل برادری» افزود: در حالی که در کشور حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد آب موجود در هر استان به بخش کشاورزی تعلق دارد، اما در استان تهران کمتر از ۴۵ درصد از منابع آب موجود استان به بخش کشاورزی تخصیص می‌یابد.

وی تصریح کرد: از این رو جهاد کشاورزی استان تهران برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی برای بحث سازگاری با کم‌آبی و صرفه‌جویی در دستور کار قرار داده که از جمله آن می‌توان به اجرای روش‌های نوین آبیاری، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و احداث کانال‌های آبیاری اشاره کرد.

به گفته این مقام مسوول، راهکارها و برنامه‌های تصویب شده با همکاری و هماهنگی بین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو محقق شد و در این راستا تجدید و نوسازی اراضی سنتی و مدرن، انتقال آب با لوله و اصلاح و بهبود روش‌های سنتی آبیاری در دستور کار قرار گرفت.

وی اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل‌های کشاورزی، معرفی اقلام جدید با نیاز آبی کمتر و توسعه کشت حفاظتی را از دیگر برنامه‌ها خواند و گفت: اجرای این برنامه‌ها باعث حدود ۶۳۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سالانه در آب بخش کشاورزی می‌شود.

برادری راندمان آبیاری در کشور را ۴۶ درصد و راندمان آبیاری استان تهران را ۶۲ درصد اعلام و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی را از اهداف مهم جهادکشاورزی استان تهران عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، میزان بهره‌وری آب در کشور را حدود ۱.۵ کیلوگرم تولید به ازای هر متر مکعب آب مصرفی دانست و گفت: این در حالی است که در تهران میزان بهره‌وری ۲.۰۳ کیلوگرم تولید به ازای هر متر مکعب آب مصرفی است.

وی به بحث مقابله با خشکسالی اشاره کرد و افزود: استفاده از آب‌های جایگزین مثل استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها، مرمت و احیا قنوات و پوشش انهار را در دستور کار داریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *