علی‌اصغر امانیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش ۸۰۰ هکتاری سطح زیر کشت، مدیریت تغذیه و کنترل به موقع آفات از عوامل رشد تولید پنبه در سبزوار بوده است.

وی افزود: امسال پنج هزار هکتار از کشتزارهای سبزوار زیر کشت پنبه رفته بود که به طور میانگین از هر هکتار سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم وَش پنبه برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: مدیریت مزارع، شرایط اقلیمی مناسب، کشت نشایی و استفاده از بذرهای اصلاح شده شرایط مطلوبی را برای کشت پنبه در این شهرستان فراهم کرده است.

امانیان افزود: سه کارخانه پنبه پاک‌کنی در این شهرستان فعال است که وَش پنبه برداشت شده در همین واحدهای صنعتی فرآوری شده و محصول آن به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.

وی ادامه داد: عملیات کشت پنبه همه ساله از نیمه دوم فروردین در سبزوار آغاز شده و کار برداشت محصول آن در اواسط پاییز انجام می شود.

استان خراسان رضوی با ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه، رتبه نخست را در بین استانهای کشور دارد و سبزوار با پنج هزار هکتار پنبه‌زار، قطب تولید این محصول در استان است.

پنبه به عنوان گیاه بومی مناطق گرمسیری، مستعد گسترش سطح زیر کشت و توسعه فعالیتها و صنایع مرتبط با آن در اقلیم نیمه‌کویری شهرستان سبزوار است.

این گونه در زمره محصولات راهبردی بخش کشاورزی با کاربرد مستقیم در صنایع نساجی، روغن خوراکی و خوراک دام است و توجه به تکمیل زنجیره تولید تا فرآوری پنبه، علاوه بر ارزآوری مناسب، موجب خودکفایی کشور در زمینه واردات محصولات این حوزه خواهد شد.

سبزوار دارای ۵۴ هزار هکتار زمین زراعی و ۱۹ هزار هکتار عرصه باغی است.

حدود ۲۰ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی شهرستان سبزوار فعالیت می‌کنند.

مرکز این شهرستان در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *