به گزارش ایرنا، محسن گرجی روز یکشنبه در همایش بین المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه در گرگان اظهار کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی، رونق پنبه در استان‌های مستعد کشت این محصول مانند گلستان است تا با بهره‌گیری از بخش خصوصی نیاز کامل صنایع نساجی در داخل تولید شود.

وی بیان کرد: افزایش کشت پنبه و تامین نیاز داخل، منجر به رونق بیشتر صنعت ریسندگی و در ادامه اشتغال و افزایش درآمد فعالان این بخش خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: زنجیره تولید پنبه، طولانی با مشاغل متعدد است که سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بخش‌ها، گستره زیادی از افراد را منتفع خواهد کرد و به همین دلیل، رونق کشت پنبه مورد حمایت جدی دولت است.

سومین همایش بین‌المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با هدف ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه صنعت ، فناوری‌های تولید ، اقتصاد و بازرگانی ، ارقام و فناوری‌های بذر پنبه در گرگان برگزار می‌شود.

در این همایش ۲ روزه با هدف هم‌اندیشی، واحدهای تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مرتبط با پنبه در کنار هم گرد آمده و با نگاه ویژه به زنجیره ارزش پنبه و توجه به تغییرات اقلیمی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

بیش از ۱۰۰ محقق مقالات خود را به این همایش ارسال کردند که پس از بررسی و داوری، حدود ۸۰ مقاله به صورت پوستری و ۲۵ مقاله نیز در قالب مقاله کلیدی برای ارایه در همایش پذیرش شد.

در این همایش پژوهشگران ایرانی و محققانی از ترکیه، تونس، هندوستان، آرژانتین، برزیل، پاکستان و ازبکستان به‌صورت وبیناری، حضوری و پوستر مطالب خود را ارایه می‌دهند.

کشت پنبه در گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اواسط فروردین ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.

گستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

شرایط خاص آب و هوایی و حاصلخیزی اراضی زراعی گلستان مستعد کشت پنبه است به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۵۳ سطح زیر کشت این محصول به ۱۸۸ هزار هکتار هم رسید اما اجرای سیاست‌های نادرست اقتصاد کشاورزی در اواخر دهه ۷۰، دوره طولانی کاشت تا برداشت و به صرفه‌بودن کشت سایر محصولات زراعی سبب شد تا رغبت زراعت پنبه در گلستان آرام آرام کاهش یابد و سطح زیر کشت آن به ۱۰ هزار هکتار تنزل یابد.

از دهه ۹۰ به بعد، اعمال برخی سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های دراز مدت، بروز برخی وقایع اقلیمی و اعمال سیاست‌های اقتصادی در سایر حوزه‌های کشاورزی، بهره‌برداران گلستانی را بار دیگر به کشت پنبه علاقمند کرد به‌گونه‌ای که در سال زراعی جاری مساحت زیرکشت این محصول در استان ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است اما همچنان راه درازی برای احیا و گسترش زراعت این محصول راهبردی در پیش است.

کارشناسان هزینه بالای تولید محصول، نبود توسعه ماشین آلات برداشت، دوره رشد طولانی محصول، عمکرد پایین راندمان تولید در واحد سطح، پرداخت یارانه و شکستن قیمت بازار توسط کشورهای بزرگ تولید کننده وش پنبه و نبود توفیق در تنظیم بازار را از جمله موانع توسعه زراعت پنبه در گلستان می‌دانند.

تامین ارقام مناسب زودرس، سرمایه‌گذاری و حمایت ویژه در تجهیز و توسعه ماشین آلات برداشت، مدیریت مصرف آب، اصلاح خاک‌های کم بازده تحت کشت پنبه، تعیین نرخ تضمینی، رفع مشکلات گمرکی و ترجیحات تعرفه‌ای زیان‌ده، واگذاری امور تولید و بازرگانی نهاده‌ها به تشکل‌ها و بخش خصوصی ذی‌ربط و حمایت از فعالیت آن‌ها و تقویت انجمن‌های صنفی کارخانه‌های پنبه پاک کنی، از جمله راهکارهای کارشناسان برای سرعت در احیای پنبه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *